Станете клиент на МЕТРО

Регистрирайте се за МЕТРО карта

Бизнесът с доставките достигна 15% от нашите продажби, ще продължаваме да го разширяваме

„Интервю на месеца“, списание Progressive, брой 7 / 8, юли / август 2015"

Вероника Пунчева

Вероника Пунчева се присъединява към МЕТРО Кеш енд Кери България в първия ден  на компанията на българския пазар през 1998 г. В продължение на шест години заема различни позиции в МЕТРО  у нас, преди да започне работа в Украйна като директор „Снабдяване с храни” през 2004 г. От 2008 г. е  Управляващ директор на МЕТРО  Сърбия, а през 2013 г., става главен изпълнителен директор на една от дъщерните компании на МЕТРО в Германия - C+C Schaper, специализирана в работата с  B2B клиенти от ХоРеКа сектора. През април 2015 г., се завръща в родината, за да  заеме позицията „Управляващ директор” на МЕТРО Кеш енд Кери  България. Фактът,че  след толкова години работа на чужди пазари, има възможност да предаде опита и наученото на организацията, която й е дала старт в кариерата, Вероника Пунчева определя като нов шанс.

Г-жо Пунчева, от скоро сте Управляващ директор на МЕТРО България. Какви ще бъдат приоритетите Ви докато заемате тази позиция?

През последните години в страната са настъпили много  промени. От гледна точка на модерната търговия,  развитието е в положителна посока, и това ни дава възможност да надградим върху постигнатото, като предложим на своите клиенти  компетентно, конкурентно и устойчиво партньорство, базирано на техните очаквания и бизнес потребности. Днес има всички необходими условия, от позицията си на най-голямата компания за търговия на едро на българския пазар, да покажем, че в България могат да се правят много добри неща. Българите често  сме твърде самокритични, но  опитът ми в три други държави показва,  че България стои много убедително на пазара на търговията с бързооборотни стоки! Това е нещо, което често  не забелязваме. Основните ни приоритети ще бъдат, първо  - стратегически фокус върху B2B клиентите, второ – лидерска позиция в ХоРеКа канала и работата с търговците, подкрепа за тяхното дългосрочно развитие и, трето –  за всички клиентски групи - постоянна иновация в предлаганите решения в ключови категории като свежи и ултра свежи продукти, вина, сезонни асортименти. Ще търсим и една още по-модернизирана визия на МЕТРО в България.

Къде, според Вас, стои днес МЕТРО на българския пазар?

“МЕТРО” безспорно има значима позиция на българския пазар като компания,  стъпила първа на него и  положила основите на модерната търговия в страната. Ето защо, очакванията към нас, като бизнес иноватор, са много големи.От една страна клиентите  очакват стабилност и познатия начин на работа с нас, с който те отдавна са свикнали. Отдруга, ние сме компания, която преминава през динамични промени, за да предложина клиентите си нови решения, които да отговарят много по-добре на техните потребности.  Ако през 1998 г. сме започнали като “Кеш енд Кери“ и сме имали възможност да се обърнем към многопо-широка аудитория от клиенти, то днес нашата мисия е да бъдем по-таргетирании по-целево фокусирани. Това означава да развиваме  бизнеса по начин, който през изминалото десетилетие почти не е бил прилаган:  онлайн търговия, доставки към ХоРеКа клиенти, налагането на нови търговски формати.  Това са нови и сериозни предизвикателства. Именно  в това виждам  новата роля на МЕТРО в България – да бъдем не само доставчик  на качествени продукти и решения за професионалните ни клиенти, но преди всичко –лидер в иновациите, прилагани в много от тези решения. Нещо, което за момента все още липсва на нашия пазар.

МЕТРО е единствената търговска компания у нас, която няма бурна експанзия както останалите в бранша. Защо?

“МЕТРО” разширява дейността си много активно в ключовите  сегменти – пример за това са доставките з аклиентите от ХоРеКа сектора, както и в предлагането на специализирани решения за търговците. Засега не предвиждаме скорошно разширяване на търговските площи в обичайния формат „Кеш & Кери”. Основната ни цел е да бъдем компетентен и надежден партньор на бизнеса в България. Клиентската ни аудитория е много комплексна – от all inclusive хотели, през малки и средни хранителни магазини, до независими предприемачи. Факт е, че бизнес квотата в България е относително висока, а ние сме мястото за намиранена професионални решения и професионално организирани и предложени асортименти, както по отношение на качество, така и на опаковки и ценообразуване. Създали сме един от най-големите търговски екипи в страната, който наброява над 150души. Нашите търговци обслужват повече от 10 000 клиенти и правят над 1000 клиентски посещения на ден. Фокусът ни върху ХоРеКа бизнеса доведе и до създаването на нашата кулинарна  „МЕТРО Академия”, която неотдавна отбеляза третия си рожден ден. Нашата “МЕТРО Академия” се превърна в притегателен център за професионалната готварска общност, за рестораньорите и хотелиерите. Тя е място за обмен, за обучения и семинари на много високо професионално ниво, за иновации и налагане на нови тенденции в бизнеса. Самата академия има разработени мобилен формат – „МЕТРО Академия на колела“, с който тя гостува на професионалните клиенти в началото на активния летен или зимен сезон, за да подпомогне нашите партньори, хотелиери и ресторантьори, при обогатяването и разнообразяването на  менюто, което те ще предлагат.

Коя от тези групи е приоритет за вас?

Пазарът определя по какъв начин се формира стратегията на една  компания. България има много добри  дадености за развитие на  ХоРеКа бизнеса. Разполагаме с два силни сезона – летен и зимен, както и с курортите за тях. Ако погледнете БВП на страната, ще видите, че основен принос за формирането му има туризмът.  ХоРеКа бизнесът е определящ за успеха на туристическата индустрия, затова ние й отделяме особено внимание.
От друга страна и модерната търговия търпи промени. Тя се консолидира, разширява пазарния си дял и ще продължава да се развива. Очаква се демографската и географската ситуации да позволят  консолидация  от порядъка на 65 – 70%.  Дотам, докъдето има смисъл да се инвестира в модерните формати на търговията, тя ще се развива, а оттам нататък ще остане място за определени концепции и модели на търговски формати, които определяме като традиционна търговия. В по-малките населени места традиционните формати ще продължат своето развитие, но ако искат да оцелеят, те няма да могат останат всегашния си вид.  Това е пространството, в което МЕТРО вижда своята роля на покровител на независимия бизнес.  Зад тези магазини често стоят семейни бизнеси, които нямат нито достъп до корпоративни решения и финансиране, нито ноу-хау. Ние определяме като наша основна мисия подкрепата на този малък бизнес. Ние знаем много добре, че подобни търговски обекти,  в малкото село или град, не са само  места  за търговия, те са и социални центрове, където  освен транзакция на стоки и пари се случват много повече неща. Ето защо нашият фокус върху тях ще остане и занапред.

Във връзка с казаното по-горе, как се развива проектът „Моят магазин”?

Развитието на „Моят магазин” определено ни радва с много добър растеж отоколо 5%  годишно. Това е висок ръст, като се има предвид, че секторът на традиционната търговия в България в последно време не расте изобщо. Към момента банерът обхваща повече от 1000 обекта – от различен формат в цялата страна.

От централата на “МЕТРО”стана ясно, че се подготвя нов проект за франчайз на магазини у нас. Може ли дададете повече подробности – към кого ще е насочен, какви ще са изискванията икога се очаква да стартира?

Ако ми позволите, ще използвам цитат от неотдавнашната наша политическа реалност: „Когато му дойде времето”. Все още е рано да коментирам този въпрос.

Какво е Вашето днешно впечатление от българския бизнес?

Имах възможност да се срещна лично  с немалко клиенти на МЕТРО и установих, че положението е много различно от това, което помня. Годината определено не е от най-лесните  за нашите партньори, хотелиери и ресторантьори, основно заради силната конкуренция, идваща от страна на  турския и гръцкия пазари. От друга страна трябва да призная, че развитието на ХоРеКа бизнеса по Черноморието изглежда много обещаващо. България е позната по света като all inclusive дестинация, позиционирана в по-ниския ценови сегмент. Всеки един от нашите клиенти казва, че иска това да се промени. За целта обаче, е необходима дискусия с отговорните институции и съпричастност от страна на държавата. Бих могла да дам пример със  скандинавските страни, като Норвегия, Дания, Швеция, за които до преди десет години никой не допускаше, че биха могли да се превърнат в успешни дестинации за кулинарен туризъм. Въпреки това, със съответната целева държавна политика, те  успяха да се позиционират като кулинарни дестинации на много високо ниво. Не мога да приема факта, че в България няма нито един ресторант със звезда от „Мишлен”. Това изглежда необяснимо, още повече, че имаме всички предпоставки –  чудесни  плодове и зеленчуци, традиционно отношение  към храната и нейния вкус. Неотдавна METRO Group подписа партньорско споразумение с гид “Мишлен” и наистина ще се радвам,ако можем скоро да видим първия български ресторант  със звезда от „Мишлен”. Няма да е никак лесно, защото това означава по-различно ниво на продуктите и на цените в тези заведения, както и готовност на българската държава да подкрепи кулинарния туризъм. И за да се върна към въпроса ви –впечатленията ми са, че българският бизнес разбира необходимостта да се развива, да търси ново ноу-хау. Ако преди години неговите представители бяха убедени, че всеки може да се справи сам на базата единствено на своите познания и опит, сега клиентите ни са много по-готови да дискутират и да си взаимодействат с други фактори на пазара, откоито биха могли да научат повече.

Освен ръст на промоциите, в световен мащаб се наблюдава и все по-голямо търсене на собствени марки. Как МЕТРО развива своите марки и по какъв начин ги представя на потребителите?

Портфолиото от собствени марки на МЕТРО България се състои от 4 хранителнии 10 нехранителни марки. То следва логиката на клиентската аудитория, към която насочваме нашия фокус в България : от all inclusive хотели, през малки и средни магазини, до офиси и независими предприемачи. Ето защо в МЕТРО клиентите могат да намерят стоки, както от HORECA Select, Fine Life, ARО, „Мезелъци”, така и широко портфолио от специфични за нехранителните категории собствени марки като SIGMA, Active, Fairline, Tarrington House, Tailor & Son и др. Общият брой артикули  с тези марки възлиза към момента на близо 1800, 50% от които са от български доставчици. Едно общо послание свързва тези марки – независимо дали са местни български специалитети или дял от големи международни серии, те носят гаранция за качество и предлагат сполучливи бизнес решения. А за популяризирането им използваме различни канали за комуникация, според характеристиките на целевите ни групи – от директния контакт, чрез специализираните ни търговски представители, през печатна и електронна реклама, до социалните медии.

На какви условия трябва да отговаря един производител, за да стане ваш партньор?

Съществуват няколко условия, особено когато става въпрос за категорията на собствените марки. Първо, производителят трябва да е в състояние да отговори на изискванията за качество, трябва да може да премине през задължителния за МЕТРО Кеш енд Кери качествен одит, да изпълни продуктовата спецификация, условията на доставка, да е конкурентен с цената, която предлага. МЕТРО провежда онлайн търгове при избора на производители на собствените марки в които се предлага участие на всички, заявили, че могат да изпълнят горепосочените условия. От съществено значение е партньорът ни да бъде надежден по отношение на доставките. Това е особено важно важно и от клиентска гледна точка, защото не бихме искали да сменяме твърде често производителите на собствените марки.  Държим много на защитата на потребителя и високото качество, не само при собствените си марки. МЕТРО Кеш енд Кери България е първата търговска верига в страната, сертифицирана по Международния Стандарт за Храни IFS. Вече шеста година нашите магазини поддържат сертификат на т. нар.   „високо” ниво. Акцентът е върху безопасността, качеството и спазването на законовите изисквания. Важно условие към производителите на храни, който произвеждат под марката на МЕТРО, е да бъдат  сертифицирани по стандарта IFS, или друг аналогичен международно признат стандарт (BRC, FSSC 22000 и др.). 

Електронната търговия на бързооборотни стоки като храни и напитки става все по-популярна по света, но не и у нас. Вие имате платформа за електронни заявки на продукти, но от клиентите на едро. Предвиждате ли подобна услуга и за крайния клиент?

МЕТРО България целенасочено поставя фокуса върху компетентни, конкурентни и устойчиви решения за B2B каналите. Ето защо концентрираме усилията си в усъвършенстване на платформите за електронна търговия, насочени към тях.Разбира се, активно следим какво се случва в електронната търговия в България като цяло, защото нейната динамика е наистина много висока. В същото време, за нас бизнесът с доставките е вече доста значителен и ние инвестираме целево в него. Той е повече от 15% от нашите продажби и ще продължаваме да го разширяваме.

Кой е основният проблем на търговията с бързооборотни стоки у нас?

Съществува един основен проблем, който е добре известен, но често не му се обръща внимание. Това е делът на сивия сектор, който продължава да е много голям и няма индикации, че намалява. Оценяваме факта, че държавните  институции активно извършват проверки и те винаги са добре дошли при нас. Ще се радвам да видя сериозна активност на тези проверяващи органи там, където сивият сектор е масово явление, а това определено  не са веригите. Обществото трябва да е наясно, че  сивият сектор „краде“ всекидневно от данъците, от парите за образование, за здравеопазване, за ремонтна улиците и т.н. В търговията с плодове и зеленчуци, например, сивият сектор е изключително силен и трябва да се предприемат стъпки за коригиране на ситуацията. Заедно с КРИБ работим върху общ документ за борба със сивия сектори се надявам той да се превърне в една добра основа за иницииране на последващи действия.

Под Вашето ръководство, къде виждате МЕТРО след пет години?

Имам само две цели, а те са много лесно измерими – удовлетворението на клиентите и на служителите на МЕТРО България. Постигнем ли тях, с лекота ще постигнем и другите си цели.

Източник: http://progressive.bg/bg/

Контакт:


Людмил Каравасилев

Teл.: +359 887 822 551,

E-mail: lyudmil.karavasilev@metro.bg


Людмил Каравасилев 

Людмил Каравасилев
Ръководител отдел „Корпоративни комуникации“