Станете клиент на МЕТРО

Регистрирайте се за МЕТРО карта

МЕТРО България отбеляза Деня на предприемача с дебат за професионалното развитие в ХоРеКа сектора

МЕТРО България отбеляза 11 октомври - Деня на предприемача със специално организирана дискусия за работната сила в ХоРеКа сектора. Гости на дебата в София Хотел Балкан, организиран с подкрепата на вестник "24 часа", бяха министърът на туризма Николина Ангелкова, министърът на труда и социалната политика Зорница Русинова, заместник-министри на образованието и регионалното развитие, представители на туристическия бизнес, на професионалните готварски асоциации, представители на висшето и средно професионално образование и други. Атила Йенисен, Главен изпълнителен директор на МЕТРО България и Филип Анастасиу, ръководител сектор   "Обучение, развитие и подбор" представиха визията и подкрепата на МЕТРО България за сближаването на образованието и бизнеса.

МЕТРО България е инвестирал 3 млн. евро в развитието на своята МЕТРО Академия. В нея 40-50 души могат да се обучават едновременно по готварство и сервитьорство. Това заяви Атила Йенисен, изпълнителен директор на „МЕТРО България".

На 11 октомври, вторник, едновременно във всички МЕТРО страни компанията празнува своя Ден на предприемача. МЕТРО България работи в 25 държави с търговци на едро, собственици на фирми, хотели и ресторанти, каза Йенисен. Той определи МЕТРО България" като глобална компания, която обаче навсякъде е и местен играч, който се се старае да помага на клиентите си, за да бъдат те успешни.

„Стремим се да работим в 3 области, първата е в качеството на продуктите, втората е в каналите - как да осигурим и предоставим тези продукти на своите клиенти, а третата е в обучението на кадри.“
„Нашата цел е да предлагаме автентични български продукти.“, заяви Атила Йенисен.
„Ако розовият домат е важен за България, МЕТРО ще се свърже с български университети, за да открием най-добрите сортове и семена, след това ще отидем при най-добрите стопани, които да отгледат розовия домат. Ще се опитаме да изместим от веригата прекупвачите, а вие, клиентите, ще имате по-добро качество.", описа схемата, по която планира да развива бизнеса си МЕТРО България. Атила Йенисен поздрави българските и всички чужди предприемачи по повод Деня на предприемача.

„Кухнята изпреварва обслужването, нивото на готвачите расте и очевидно трябва да се положат усилия сервитьорите и останалият персонал, зает в ресторантите да повиши своята експертиза.“, коментира Филип Анастасиу броят от 130 обучаващи се сервитьори, които, зам.-министърът на образованието Диян Стаматов обяви. „МЕТРО може да подкрепи бизнеса и образованието с програмите на своята МЕТРО Академия. Можем да го направим, като допълним усилията на държавните институции, без да се конкурираме с образователната система. Ние разполагаме не само със своя опит, но и с опита на цялата група на МЕТРО по света. В нашите възможности е да организираме специални образователни програми, на които да каним свои колеги, известни ресторантьори, готвачи и хотелиери от всичик 25 страни, в които оперираме.“

Туристическият бранш ще може да наема чужди работници от държави извън Европейския съюз за срок от 90 дни, за да попълни празните работни места за сезона.
Това обяви социалната министърка Зорница Русинова на дебата за кадрите в туризма, организиран от „24 часа" и МЕТРО България.
За първи път социалното министерство е предвидило 30 млн. лв. за т. нар. гъвкава схема за обучение и заетост. В нея 50 души могат да се обучават едновременно по готварство и сервитьорство, съобщи още Русинова. Всички фирми ще могат да кандидатстват от началото на следващата година и да стартират проекти преди началото на сезона, ангажира се тя.

Над 6 млн. чужди туристи са посетили България през тази година, това е с 16% ръст спрямо 2015 г. Ако към тях се прибавят и българите, общият брой на туристите ще надхвърли 8 млн., заяви на дебата министърът на туризма Николина Ангелкова. За първа година има и огромен ръст в т. нар. крила на сезона (така в бранша наричат месеците преди и веднага след сезона - б.р.). За април и май средно ръстът е с по 20% за всеки месец, отбеляза Ангелкова. Спрямо 2006 г. пък тазгодишният ръст е с 40%.

„Има тенденция за увеличаване на приема в специалностите „ресторантьорство" и „кетъринг", заяви зам.-министърът на образованието Диян Стаматов на дебата. 14 100 ученици се обучават по 10 професии в 130 професионални гимназии, в 25 средни общообразователни училища. Най-желана е професията готвач - над 4700 ученици в 60 училища, ресторантьор - 6300 ученици в 50 училища, хотелиер - 2800 в 31 училища. Професиите с нисък прием са сервитьор и барман - 130, с нулев е приемът за камериер и пиколо. В професионално направление пътуване, туризъм и свободно време най-желани професии са организатор на туристическа агентска дейност - 2600 учаници в 36 училища, екскурзовод - 772 ученици в 13 училища, аниматор -353 в 9 училища.

„В България няма изграден работен път на един кадър. Когато започне едно дете или юноша да е готвач, то не знае какво го очаква в следващите 15 години. Може да учи за готвач, после да учи за инженер и накрая да работи като таксиметров шофьор.“, смята един от най-популярните български шеф готвачи Андре Токев. „В Германия например, където съм завършил, имам магистърска степен за главен готвач. Там отиваш, работиш между 8-10 години, трупаш опит, ставаш главен готвач и си избираш дали да си в кетъринг, дали в хотел, в „Мишлен" или авторски ресторант. Тук в България няма тази визия.“
„Това ни е проблемът, не сме тясно специализирани, а сме експерти във всичко.“, каза Токев и обясни: „Кадрите трябва да се специализират и да следват ясен кариерен път. Ставам готвач, на 55-60 г. нямам тези сили да работя 15-20 часа и отивам да преподавам."
„Откакто се върнах преди 15 г. в България, се боря за развитието на готвачите. Със съвместните усилия на много колеги направихме така, че професията готвач да е на високо ниво", каза още той.

Контакт:


Людмил Каравасилев

Teл.: +359 887 822 551,

E-mail: lyudmil.karavasilev@metro.bg

Людмил Каравасилев

Ръководител отдел „Корпоративни комуникации“ 




Галерия