Стратегии за брандиране и маркетинг на ресторанти

Restaurant branding and marketing strategies

Доброто брандиране и маркетингът са ключови аспекти твоят ресторант да стане известен и успешен. Може да имаш най-добрата храна в света, но ако никой не знае за нея, масите ще останат празни, а телефонът няма да звъни за поръчки. Затова се нуждаеш от отлична стратегия за брандиране и маркетинг, която да ти помогне да увеличиш броя и лоялността на клиентите ти! Ако искаш да разбереш как можеш да използваш стратегиите за брандиране и маркетинг в твоя полза, тази статия е за теб.

Какво ще разгледаме в тази статия

Днешната култура на хранене навън е все по-зависима от преживяването на клиентите. Вкусът и качеството на храната вече не са единствената причина гостите да влязат в даден ресторант. При наситения ресторантьорски пазар изграждането на марка, която вдъхновява клиентите и създава емоционална връзка с тях, е важна част от управлението на един успешен ресторант.

Създаването на различно, запомнящо се и цялостно изживяване, което привлича клиентите, не става случайно. Трябва да си стратегически настроен по отношение на начина, по който изграждаш бранда си и планираш маркетинга. За да ти помогнем да започнеш този процес, създадохме списък с ключови стъпки, върху които да се съсредоточиш:
  1. Изграждане на бранд идентичност
  2. Име на ресторанта
  3. Ефективни маркетингови стратегии
  4. Реклама
  5. Често задавани въпроси
Идентичност и мисия на ресторанта

1. Изграждане на бранд идентичност

Restaurant market analysis

1.1 Анализ на конкуренцията

Преди да започнеш изграждането на идентичността на ресторанта ти, първо трябва да направиш задълбочен анализ на пазара. Обмисли мястото, на което искаш да отвориш ресторанта си, и анализирай демографските му характеристики, за да прецениш дали концепцията ти ще работи добре там. Какви хора живеят в избрания от теб район? Семейства, студенти, по-възрастни хора или смесица от тях? Какъв е начинът им на живот и колко висок е жизненият им стандарт?

Други важни въпроси, на които да си отговориш, са какви ресторанти вече има в избрания от теб район и дали твоето заведение ще се впише в обстановката и ще задоволи нуждите на района. Ако искаш да отвориш ресторант на много оживена улица в центъра на града, където хората обикновено бързат и искат да си вземат нещо здравословно за обяд, стилът на ресторанта ти ще бъде различен от този, ако се насочиш към по-тихо място в по-отдалечените квартали или в провинцията, където семействата могат да се насладят на спокойно следобедно кафе и домашно приготвено ястие. Тези примери са само за да илюстрират въпроса: проучи района и неговите демографски характеристики и избери добре местоположението и стила на ресторанта ти.

Find your brand identity

1.2 Открий индивидуалността и идентичността на твоя бранд

Твоят бранд е начинът, по който клиентите те възприемат. Доброто брандиране е ключът към това да се отличиш от тълпата и да създадеш връзка с клиентите. Но какво прави един бранд добър? Не става въпрос само за модерно лого и запомнящ се слоган. Става въпрос за ценностите и идентичността, от които произтичат твоят стил и външен вид.

Когато правиш анализ на пазара и избираш място, автоматично мислиш за идентичността си като ресторант. След като си направил проучването и си избрал място, отдели на тези мисли още повече време и дълбочина. Кой си ти и какво искаш да постигнеш с твоето заведение? Какви са основните ти ценности като ресторантьор? Запитай се и каква ще бъде индивидуалността на твоя ресторант. Бърз или спокоен? Модерен, класически или романтичен? Градски или фермерски вибрации? Традиционна кухня или модерни, екзотични ястия? Какъв стил на обслужване предлагаш? (Бързо хранене, среден или висок клас?). Всички тези фактори са част от идентичността и индивидуалността на твоята марка.

След като получиш отговорите на тези въпроси и знаеш какво точно трябва да олицетворява ресторантът ти - кой си, какво правиш и защо го правиш - всички останали решения, от големи до малки, ще се вземат много по-лесно.

Restaurant mission statement

1.3 Създаване на мисия

Декларирането на мисия може да звучи пресилено, но не е нужно това да е дълго или сложно послание.

Ако си изградил идентичността на бранда си, това най-вероятно ще ти дойде много естествено. Просто се опитай да измислиш изречение, което да изразява това, което правиш, защо го правиш и стойността, която предлагаш на гостите си.

Повтарянето на това твърдение на уебсайта, под логото и на различни места в заведението ще засили идентичността на бранда ти и ще създаде значима връзка с персонала и клиентите ти.

 
Restaurant branding

1.4 Почерпи вдъхновение от професионалистите

Ако не знаеш откъде да започнеш или не се чувстваш много вдъхновен, опитай се да си спомниш за любимите ти ресторанти или за някои успешни заведения за хранене. Разгледайте внимателно какво са направили те, за да се справят с брандирането си. Какво впечатление остават, когато чуеш името им, когато видиш уебсайта им или когато влезеш в заведението? Как те карат да се чувстваш и какво допринася за създаването на това усещане?

Дори не е необходимо да се ограничаваш само до разглеждане на ресторанти. Със сигурност можеш да почерпиш вдъхновение от най-различни видове марки.

Не копирай никого, а обърни внимание на тези неща и ги разгледай като вдъхновение за елементите, които искаш да включиш в брандирането на собствения ти ресторант.

Избор на име за твоя ресторант

2. Име на твоя ресторант

2.1 Обмисли името на твоя ресторант

Избирането на перфектното име понякога може да е трудно. Ако обаче първо си обмислил идентичността на бранда си, този процес би трябвало да е много по-лесен.

Чудесен начин да започнеш играта с имената е да обмислиш много добре опциите. Вземи празен лист хартия и настрой таймер за 10 минути. Записвай всяка дума, която ти дойде наум, когато мислиш за твоето заведение и за това какъв ще бъде той.

Кои думи изникват в главата ти, когато мислиш за желаната атмосфера, стил и усещане на твоя ресторант? Запиши всичко и си дай известно време, за да събереш думите заедно и да видиш дали можеш да създадеш име от тях.

Ако това не ти помогне достатъчно, опитай отново с този трик: Виж какво правят другите марки. Какви имена ти идват наум, когато се сетиш за успешни заведения за хранене, които харесваш, или за други запомнящи се брандове? Какво е това, което те  вдъхновява или се откроява в тяхното име? Кои са елементите, които би могъл да включиш и ти в твоето име?

Types of logos and names

2.2 Различни стилове на имена за твоя бизнес

Очевидно е, че има много различни стилове, от които можеш да избираш за името на твоя бранд. Най-популярните имена на марки могат да бъдат обобщени в следните категории:

  • описателни имена;
  • игри на думи;
  • абстрактни имена;
  • лични имена;
  • акроними;
  • думи на други езици;
  • имена, вдъхновени от литературата и класиката.

Някои примери, които илюстрират тези категории, са "Магазинът за палачнинки на Лиза" като описателно име. "Windows" или "Apple" като абстрактни имена, които не са непременно свързани с продукта или услугата на марката. Има безкрайни възможности, когато става въпрос за именуване на твоя бранд - прояви творчество и се наслади на процеса!

How to name a restaurant

2.3 Практически съвети за намиране на името на ресторанта

Има няколко практични съвета, които ще ти помогнат, след като поровиш в мозъка си и ти хрумнат креативни идеи за името на твоята марка. Сега е време да ги стесниш, като помислиш практично и си зададеш следните въпроси: Харесва ли ми името? Добре ли звучи? Има ли смисъл? Лесно ли е за разбиране и изписване? Има ли вероятност да се случи недоразумение, когато произнеса името за първи път? Лесно ли се запомня?

Тези въпроси са много важни за разглеждане. Едно име може да ти звучи добре и да има смисъл за теб, но се постави на мястото на някой друг: Дали случаен човек би разбрал името и намеренията ти с него, без да има същата информация или езикови умения, които имаш ти?

Последното е особено важно да се вземе предвид, когато използваш чужди езици в името на марката ти. Някои думи са широко известни и разбираеми в различните култури и езици, други обаче изискват по-задълбочени познания по избрания от теб език. Едно по-сложно чуждо име може да доведе до различни резултати за теб и потенциално да стесни аудиторията ти - дали това е добре или зле, зависи единствено от желания от теб резултат.

Освен това трябва да направиш проучване на ключовите думи за твоите идеи за име, да си поиграете с името на евентуално лого и да го споменеш на семейството и приятелите си, за да видиш дали ще отговаря на всички тези критерии.

Register your restaurant name

2.4 Регистрирай името на ресторанта ти пред закона

След творческата и практическата част следва правната проверка. Препоръчваме ти да избереш трите имена, които ти харесват най-много, и да провериш дали са свободни за ползване, като започнеш с любимата си версия от трите.

Провери за юридическа наличност, както и дали е свободен домейна и има ли профили в социалните мрежи с това име.
Също така провери дали има определени правила за ползването на избраното име поради правни или данъчни разпоредби.

След като си сложил отметка във всички квадратчета от списъка и си намерил най-добрия възможен вариант, запази домейна, юридическото име и направи профили в социалните мрежи възможно най-скоро. Не искаш някой друг да измисли точно същото име и да го запази за себе си.

Всичко, което трябва да знаеш за откриването на ресторант
Разгледай нашата поредица "Как да отворя ресторант" и разбери как да сбъднеш мечтата си.
Как да отворя ресторант
Как да привлечеш клиенти

3. ефективни маркетингови стратегии за твоя ресторант   

След като си създал своята марка, трябва да я представиш на правилните хора. Ефективният маркетинг ще изгради стабилна клиентска база и ще увеличи значително приходите от продажби. Но не само това - той може да бъде от полза за твоя бизнес по много други начини. Добрият маркетинг ще създаде осведоменост за марката и ще изгради мостове за връзка с местната ресторантьорска общност. Той може също така да отвори вратите за нови бизнес партньорства с доставчици на услуги, артисти или търговци и дори да привлече нови членове на персонала.

С всичките си предимства маркетинговата ти стратегия по същество е начинът, по който взаимодействаш с клиентите си, за да ги привлечеш към твоя бранд. По-долу са посочени важни елементи, които ще повишат ефективността на твоя маркетинг. Препоръчваме ти да изпробваш различни маркетингови кампании, за да видиш кое работи най-добре за теб. Постави конкретни цели за определен период от време, определи бюджета и целевата си аудитория - и след това действай. Виж дали стратегиите ти работят и сравни коя от тях ти носи най-много ползи.

 

3.1 Онлайн присъствие на твоя ресторант

Изпипаният облик в онлайн пространството е ключов маркетингов инструмент за твоя бизнес. Да, днес дори ресторантите трябва да използват бизнес профил в Google, Google Maps, да има безупречен уебсайт и профили в социалните мрежи, където да се ангажират с клиентите!

Ако искаш да научиш повече за това, какво прави онлайн облика на ресторанта чудесен, прочети статията ни "Дигитализация и технологии в ресторанта".

 

3.2 Оптимизация за търсачки (SEO)

Отличната SEO оптимизация е още един ключ към успешния маркетинг на твоя ресторант! Може да имаш най-добрия онлайн облик, но много хора няма да се възползват от него, ако не могат да те намерят чрез Google или други популярни търсачки. Проведи добро проучване на ключовите думи и използвай една и съща информация и данни за контакт в целия си онлайн облик, за да повишиш класирането си в резултатите от търсенето.

 

3.3 Локални маркетингови кампании за твоя ресторант

Трябва да използваш социалните медии и онлайн маркетинга в своя полза, но има още някои чудесни възможности за популяризиране на бранда ти офлайн, в реалния живот! Обществени събития, фестивали за храна, фермерски пазари, улични фестивали и други събития могат да направят чудеса за твоята видимост.

 

Популяризиране на твоя ресторант

4. Реклама

Personalized advertisement

4.1 Персонализирани реклами за твоя бизнес

За да използваш разумно парите си за реклама, определи няколко различни клиентски профила за твоя ресторант. Помисли кои точно са твоите мечтани клиенти. Бъди подробен: какъв е техният начин на живот, работа, възраст, хобита и интереси, а дори може да им дадеш име и личност? Колкото по-конкретен си, толкова по-добре ще работи маркетингът ти.

Тази стратегия ще ти помогне да персонализираш рекламите си и да ги позиционираш на правилните места, където целевата ти аудитория ще ги види.

Budget-friendly advertisement

4.2 Разполагане на реклами и стратегия, съобразена с бюджета

В зависимост от личността на твоя клиент и навиците за прекарване на свободното си време на целевата ти аудитория, трябва да инвестираш в различни рекламни канали. Инстаграм, YouTube, списания или пък на автогарата: всеки вариант си има своите предимства и ще привлече различни групи хора.

Ако отговаря на целевата ти аудитория, препоръчваме да инвестираш в добре позиционирани реклами. Повечето от предложените от нас маркетингови стратегии са безплатни или с много ниски разходи. Не е необходимо интелигентната реклама и маркетинг да разбият касичката ти. Използвай малки суми, за да плаща за реклами тук-там - ако онлайн присъствието ти е на ниво, тези малки инвестиции могат да те отведат много далеч.

Това са нашите съвети за това как да постигнеш успех в стратегиите за брандиране и маркетинг на твоя ресторант. Приспособи всяка от тези точки към твоите нужди и това ще ти помогне да сбъднеш мечтата си за успешен ресторант!

Frequently Asked Questions

5. Често задавани въпроси 

Не пропускай нищо
Нюзлетър
Бъди винаги в час с игрите и офертите в МЕТРО
Абонирай се
Топ оферти в МЕТРО
Избрани промопредложения
Не изпускай нашите изгодни оферти - избрани промоционални предложения, които обикновено участват и в телевизионна реклама.
Виж офертите