Демографски данни за целевата група на ресторанта

Restaurant target market demographics

От изключителна важност е да определиш демографската таргет група за твоя ресторант още от самото начало. Това са клиентите, които искаш да привлечеш за твоя ресторант или клиентите, които биха проявили интерес към него. След като определиш тази група, може да адаптираш ресторанта си и да постигнеш бизнес целите си.

Защо е важна демографската информация

1. Определяне на демографските характеристики на целевата група за твоя ресторант

Defining restaurant target audience

Първата стъпка към успешния ресторант е да определиш демографията на целевата ти група. Характеристиките, които могат да помогнат за категоризирането на различните демографски групи, са:

  • възраст/поколение;
  • пол;
  • местоживеене;
  • религия;
  • доходи.

Тези фактори могат да ти помогнат да опознаеш и прогнозираш по-добре поведението на потенциалните ти клиенти. Ние от МЕТРО искаме да ти помогнем да разбереш тези характеристики и да ти покажем как можеш да ги използваш, за да създадеш целеви групи клиенти. 

Имай предвид, че поведението, което причисляваме към тези различни групи, е такова, каквото е поведението на средния човек в тези групи. Не всеки човек в тези групи се държи по един и същ начин и има еднакво социално и финансово положение, съществуват отклонения. Въпреки това по-долу ще работим с поведенията, които се очакват от повечето хора в определена демографска група.

Сегментиране на пазара според възрастта

2. Целеви демографски възрастови групи и пол

Групирането на клиентите според възрастта или поколението им може да се извърши с помощта на общите групи на поколенията. Тези групи са: бейби бумъри и поколенията Х, Y и Z.

Baby boomers dining experience

2.1 Бейби бумъри: традиционните клиенти

Бейби бумъри са хората, родени между 1946 и 1964 г. Обикновено това поколение вече е работило и печелило пари в продължение на много години, затова се приема, че са финансово стабилни, независимо дали все още работят или вече са пенсионери. Поради тази причина можеш да приемеш, че Бейби бумърите често се хранят в ресторанти. Те са готови да похарчат значителна сума пари, тъй като обикновено не разполагат с определен бюджет.

Нещо, което не може да се очаква от всеки Бейби бумър, е способността да използва интернет. Тази демографска група най-вероятно няма да резервира маса онлайн, да разгледа менюто на уебсайта на ресторанта ти или да остави отзив след това. Ако по-голямата част от твоята целева група са Бейби бумъри или пък ако искаш да ги привлечеш, най-сигурният ти залог е да се придържаш към класическа тема на ресторанта и да избереш традиционна кухня. Въпреки това осигуряването на онлайн присъствие на твоя ресторант все още е от решаващо значение - освен Бейби бумъри вероятно ще имаш и други клиенти.

Generation x dining experience

2.2 Поколение Х: семейният тип

Поколението Х е родено между 1964 и 1980 г. Хората от това поколение все още градят кариера, а голяма част от тях са родители на деца, които са в тийнейджърска възраст или в началото на двадесетте си години. Това означава, че Поколението Х вероятно все още живеее с децата си в едно домакинство и поради това излизат да вечерят заедно навън. Като се има предвид това, семейните ресторанти обикновено привличат Поколението Х.

Имай предвид, че това поколение обикновено се интересува от пълноценно хранене и отдава голямо значение на органичните и пресните съставки. Широкият спектър от храни в менюто би направил чудесно впечатление на Поколението Х и би изкушил клиентите да се върнат отново в твоя ресторант. Както вече споменахме, онлайн присъствието е много важно за всяка демографска група. Поколението Х обикновено се ориентира добре в интернет и обича да разглежда менюто, преди да посети даден ресторант. По този начин те могат да се уверят, че в менюто има нещо за цялото им семейство.
Millennial dining experience

2.3 Поколение Y: храненето като изживяване

Поколението Y (или милениалите) са хората, родени между 1980 и 1994 г. Обикновено това са млади професионалисти, които са необвързани, ходят по срещи или започват да създават семейство. Като млади хора, те излизат да вечерят навън в големи компании няколко пъти месечно, често заради социалния аспект. Средностатистическият милениал не се притеснява да експериментира с нова кухня или необикновено изживяване.

По-младите тепърва стартират кариерата си и имат известни финансови ограничения по отношение на харченето на пари за ресторанти. Повечето планират бъдещето си и спестяват пари за големи финансови цели, като например закупуване на къща. Поради това те не могат да си позволяват скъпи ястия постоянно, но все пак не се въздържат от време на време да се насладят на уникален и изискан ресторант. Освен това те обикновено са много наясно с актуалните проблеми на околната среда и се интересуват от устойчиви и етично ориентирани заведения за хранене.

2.4 Поколение Z: дигиталните хора

Поколението Z е родено между 1995 и 2014 г. То включва деца, тийнейджъри и хора в 20-те си години. Децата и тийнейджърите обикновено са изцяло финансово зависими от родителите си. Други представители на поколението Z са студенти или млади хора, които все още са в началото на кариерния си път, което означава, че вероятно имат ограничена финансова свобода.

Това поколение иска да има достъпно, бързо, но и забавно изживяване в ресторанта. Онлайн присъствието на твоя ресторант по принцип е важно, но ако поколението Z е част от демографската ти целева група или искаш да го привлечеш, то е от основно значение. Поколението Z очаква  присъствие в социалните меди, както и да открие всякаква информация в интернет. Ако тези хора са част от твоя целеви пазар, създаването на профили в социалните медии може да ти помогне и за драстично увеличаване на клиентската ти база.

Пазарна сегментация според пола

3. Сегментация по пол

Gender-based customer segmentation

Що се отнася до пола на потенциалните ти клиенти, поведението, което можеш да извлечеш, е доста ограничено. Въпреки това мъжете са по-склонни да посещават заведения като кръчми, барове и ресторанти за бързо хранене, докато жените поредпочитат да посещават кафенета и модерни ресторанти.

Все пак не бихме препоръчали да използваш пола като един от основните фактори за определяне на демографската структура на целевата ти група.

Географско сегментиране

4. Таргетиране въз основа на местоположението

Наред с възрастовата характеристика и поколението, местоживеенето на потенциалните клиенти е друг ключов фактор, който трябва да вземеш предвид при определянето на целевия пазар на твоя ресторант. 

Urban cafes and restaurants

4.1 Градски ресторанти

Ако ресторантът ти се намира в центъра или в оживената част на града или на търговска зона, целевият ти пазар ще бъде разнообразен по отношение на доходите, размера на групата и интересите за хранене. Градският район привлича много различни хора и обикновено се отличава с голяма гъстота на населението. Обитателите му са млади семейства, студенти и младежи, които започват да градяткариера. Също така имай предвид, че като цяло в центъра се случват много неща по всяко време, което привлича хора от целия град. Ето защо един ресторант в този район трябва да предлага интересни и иновативни предложения и, най-важното - забавна среда за хората, които излизат вечер. Предлагането на алкохолни напитки, развлечения и вълнуващи дейности може да бъде много доходоносно, ако ресторантът ти се намира в такъв район.

Увери се, че се отличаваш с интересна и различна концепция от конкуренцията, която в центъра на града обикновено е голяма. Ако вече има много заведения, които предлагат определен вид храна, опитай се твоите предложения да са различни. Дали твоята концепция за ресторант ще бъде успешна или не, зависи от ресторантите, които вече са установени в района. Нещо друго, което не бива да забравяш, е да можеш да настаняваш различни по големина групи, например да разполагаш с маси за двама, за семейства и за по-големи компании. Увери се, че имаш добро онлайн присъствие, тъй като то е от решаващо значение за успешното увеличаване на броя на клиентите.

Suburban restaurants

4.2 Ресторанти в предградията

Ако ресторантът ти се намира в предградията, по-вероятно е клиентите ти да са семейства, Бейби бумъри и представители на Поколението X. В един такъв район целевата ти група вероятно ще се състои от хора от средната класа, които излизат да се хранят от време на време, обикновено по специален повод - например рожден ден. Увери се, че имаш възможност да настаняваш и по-големи групи с деца на всякаква възраст. Поради тази причина е добре да разполагаш с широка гама от възможности за хранене да се придържаш към по-традиционни ястия вместо да залагаш на нишова кухня. Жителите на предградията предпочитат ресторанта да предлага детски менюта и възможности за забавление, като например детски кът или книжки за оцветяване.

Както във всеки друг район, погрижи се менюто ти да бъде достъпно онлайн и да могат да се оставят отзиви за ресторанта. За щастие, в предградията конкуренцията не е толкова голяма, колкото в центъра на града, но пък и гъстотата на населението е по-малка. Затова се увери, че отговаряш на интересите на повечето представители на твоята демографска целева група, като предлагаш класическа, но вкусна кухня.

Rural restaurants

4.3 Ресторанти в селските райони

Ако ресторантът ти се намира в селски район, факторите за успех са подобни на тези в предградията. В този тип район поддържай кухнята си възможно най-проста и традиционна, тъй като обикновено клиентите тук не са толкова склонни да опитват нещо ново. Присъствието в интернет и социалните медии е по-малко важно в този случай, но все пак препоръчваме да предоставиш възможност за оставяне на оценки за твоя ресторант.

Touristic restaurants

4.4 Ресторанти в туристически райони

И накрая, ако ресторантът ти се намира в туристически район, важно е да вземеш предвид специалните изисквания, за да постигнеш успех сред туристическата целева група. В един такъв район има смисъл да предлагаш местна кухня и служителите ти задължително да говорят поне английски език. Освен това, колкото по-близо е разположен ресторантът ти до забележителност, толкова по-голям ще бъде броят на клиентите и приходите от туристи.

Религия и доходи в твоя сегмент

5. Ролята на религията и доходите при определянето на целевия пазар

5.1 Религия

Що се отнася до религията, има смисъл да се адаптираш към демографската целева група, само ако по-голямата част от населението около ресторанта са представители на конкретната религия. В този случай съобрази менюто си със специалните религиозни изисквания за храна, като например халал или кошерна храна.

5.2 Доходи

Доходите като фактор на целевата група очевидно помагат да се определи цената на храната, която предлагаш. Използването на тази характеристика е доста просто: при високи доходи клиентите са склонни да платят за по-скъпи ястия; при средни доходи биха отделили среден бюджет, а при ниски доходи - биха избрали по-бюджетни храни.

След като си разгледал внимателно демографската група на планираното място за твоя ресторант и си определил целевия пазар, е време да работиш с тези специфични поведения, които потенциалните ти клиенти проявяват, и да ги използваш в твоя полза.

Целева маркетингова стратегия

6. Използване на целевите демографски показатели за успеха на твоя ресторант

За да създадеш успешен ресторант с потенциал за голям растеж в дългосрочен план, трябва да използваш правилно демографската целева група, която си ибрал. Това става чрез адаптиране на бизнес плана в категориите продукт, цена, разположение и популяризиране. Когато са адаптирани правилно към целевия пазар, тези четири фактора са в основата на един успешен ресторант.
Target Marketing Strategy for your restaurant

Продукт, цена, разположение, популяризиране

  • Продуктът се отнася до кухнята, която твоят ресторант ще предлага и която се основава на желанията и нуждите на клиентите.
  • Цената се отнася до това на колко ще оцениш храната, която предлагаш, като тя трябва да се основава на нивото на доходите на клиентите и на цените, които предлагат конкурентните заведения.
  • Разположението се отнася до местоположението на твоя ресторант, което трябва да се основава на жителите на определени райони и на това, което ги интересува.
  • Популяризирането се отнася до маркетинговите методи, които трябва да се основават на това какви информационни канали или социални медии използват клиентите ти и къде твоят ресторант може да бъде видян от възможно най-много хора.

В крайна сметка адаптирането към демографската група е ключът към успеха на ресторанта.

Всичко, което трябва да знаеш за  отварянето на ресторант
Разгледай нашата поредица "Как да отворя ресторант" и научи как да сбъднеш мечтата си.
Как да отворя ресторант
Да обобщим<br>

6. РЕЗЮМЕ

Restaurant Target market segmentation

Концепцията на твоя ресторант определя и основната целева група, до която искаш да достигнеш.

На каква възраст трябва да бъде целевата група? Коя обстановка за коя целева група е подходяща?

Винаги трябва да имаш предвид тези въпроси, тъй като музиката, дизайнът и концепцията за храната могат да бъдат създадени въз основа на твоя избор.

 

 

7. ЧЕСТО ЗАДАВАНИ ВЪПРОСИ

Не пропускай нищо
Нюзлетър
Бъди винаги в час с игрите и офертите в МЕТРО.
Абонирай се
Топ оферти в МЕТРО
Избрани промопредложения
Не изпускай нашите изгодни оферти - избрани промоционални предложения, които обикновено участват и в телевизионна реклама.
Виж офертите