Как да отворя киоск

How to start a kiosk business

Киоските за храна са доста популярни в последните години, а това води до огромна конкуренция в тази индустрия. Тук ще намериш всички стъпки, по които трябва да минеш, за да отвориш свой павилион. Следвай нашите съвети и напътствия, за да се откроиш в този бранш и да станеш успешен собственик на бизнес.

Киоск: определение, видове, предимства и недостатъци

1. Какво означава "киоск"

How to start a kiosk

1.1 Определение

Киоскът обикновено се намира в зони с голям трафик. Понякога това са големи търговски улици и молове, а друг път - в по-малки квартали. Имат за цел да осигурят на хората от определен квартал или район стоки, които задоволяват основни нужди. Обикновено павилионите се обслужват от максимум двама работници, които продават продукти или предлагат определени услуги. 

Киоските са малки и се нуждаят от ниски начални разходи, поради което изискват евтина маркетингова стратегия. Предприемачите могат да стартират бизнес, без да се налага да инвестират огромна сума пари.

Основната причина за успеха на киоските е тяхната висока социална стойност. Те дават възможност на клиентите да комуникират с работниците и да задават въпроси за техните продукти, така че имат и висока информационна стойност. Ето защо в днешно време има дори дигитални киоски, като например голям дисплей в търговски център, който ти казва къде се намират определени магазини. Но на тази страница ще се съсредоточим върху класическия тип с реално човешко взаимодействие.

1.2 Видове киоски

Видът на павилиона зависи до голяма степен от мястото, където се намира. Например предприемач, който продава вестници, може да отвори киоск в близост до магазин за хранителни стоки, за да спечели нови клиенти. Някои видове киоски са:  

  • Павилион за вестници: Този тип павилион е класическият и най-разпространеният. Той предлага на клиентите огромен избор от вестници и списания. Освен това от вестникарските киоски често можеш да закупиш билети за градския транспорт, тютюневи изделия, лотарийни билети и много други неща.
  • Киоск за храна: Тези киоски предлагат fast и street food с бързи и лесни поръчки. Те често се намират в близост до ресторант или големи супермаркети.
  • Киоск за услуги: Те предлагат някои основни услуги, като плащане на сметки, парични трансфери или доставки. Киоските от този тип са много разпространени в моловете и големите търговски центрове.
Types of kiosks

1.3 Оценка на индустрията

Както всяко друго нещо в живота, и притежаването на киоск има своите плюсове и минуси. Трябва да познаваш всички аспекти на индустрията, за да можеш да се справиш с управлението на успешен павилион.  

Предимства:

  • Подобрява клиентското изживяване при пазаруване, тъй като е лесно достъпен, а служителите в него са добре информирани и готови да общуват с хората и да им помагат. 
  • Поради малкия си размер киоските могат да бъдат стратегически разположени на места с голям трафик. Това увеличава броя на клиентите.
  • Размерът и малкият брой служители намаляват разходите за наем и заплати и следователно увеличават приходите. Тези допълнителни средства могат да бъдат инвестирани в развитието на бизнеса. 
  • Киоските могат лесно да се използват за популяризиране на дадена марка, независимо дали става дума за твоя бранд или за такъв на бизнес партньор. Това е чудесен начин да работиш съвместно с даден бизнес, да привлечеш неговите клиенти и да имаш още един източник на приходи. 

Недостатъци (и как да ги преодолееш):

  • Много киоски се автоматизират за сметка на човешката работна ръка. Въпреки това, както има хора, които предпочитат да разговарят с компютър, така има и много хора, които търсят човешкия контакт. Затова се увери, че предлагаш и двете услуги - машина и човешки работник, за да задоволиш и двата типа клиенти. 
  • В допълнение към горната точка, машината увеличава броя на престъпленията, като кражби и вандализъм. Ако решиш да се откажеш от човешките работници, трябва да инвестираш в добра система за сигурност. 
  • Киоските се нуждаят от добра поддръжка и трябва да бъдат винаги в крак с времето. В противен случай ще бъдеш изпреварен от конкуренцията, а клиентите ще останат с лошо потребителско изживяване.

2. Законови изисквания за киоски

2.1 Получаване на необходимите лицензи и разрешителни

Преди да започнеш усилена работа по плана на проекта и другите детайли, трябва да изпълниш някои изисквания. Предварително трябва да си избрал определено място и приблизителна концепция, за да получиш необходимите разрешителни за законно откриване на павилиона. 

Първо, трябва да регистрираш павилиона си като предприятие, за да знае данъчната служба за него. Второ, ще ти трябват различни видове разрешителни. Тъй като те могат да са различни за всяка държави и дори за отделните области и общини, информирай се за всички формуляри, които трябва да попълниш и предадеш. Има известен период за обработката на документите, така че предварителното им приключване ще ти спести както време, така и пари. 

Освен бизнес лицензите, имай предвид, че ако планираш да предлагаш хранителни продукти, ще ти е необходим и здравен сертификат.

2.2 Вземане на решение за правна форма

Правната форма се вписва в Търговския регистър и определя правния статут на дадено лице и неговата компания. Тя зависи от бизнес модела и изискванията на данъчното законодателство. Ето няколко примера:

  • Едноличен търговец: Само едно физическо лице ръководи компанията и носи отговорност с цялото си имущество.
  • Дружество с ограничена отговорност: ООД е най-популярната форма за структуриране на бизнес, подходяща както за малки и средни предприятия, така и за по-големи стопански дейности. Основните му предимства са ограничената отговорност на съдружниците до размера на техните вноски и ниският капитал за учредяване – само 2 лева. ООД може да бъде учредено и от едно лице, като се създава еднолично дружество с ограничена отговорност (ЕООД).
  • Акционерно дружество: За разлика от ООД, при АД акционерите получават акции срещу капиталовите си вноски, които им предоставят имуществени права. Акциите са неделими и с еднаква стойност, а акционерът има само едно задължение – да направи вноската си. АД е предпочитана форма за по-големи капиталови инвестиции, като процедурата за участие е опростена, а законът позволява публично предлагане на акции и облигации по реда на ЗППЦК.

Тези правни форми са общи за почти всички държави. Въпреки това всяка страна има свои собствени правила и разпоредби и много други правни форми. Не забравяй да се информираш за различните варианти и избери този, който ти дава предимства при данъците и отговаря на твоите нужди. Можеш да потърсиш помощ и от данъчен консултант.

Бизнес план и локация

3. Работа по детайлите и откриване на киоска

Kiosk business plan

3.1 Изготвяне на добър бизнес план

Вече трябва да имаш концепция и бизнес идея. Сега е време да работиш по всички детайли на тази концепция, за да завършиш цялостната картина. В този момент трябва да започнеш с бизнес плана. Той не само ще ти помогне за детайлите, но и ще улесни процеса на изпълнение. Освен това той е важен, за да получиш финансиране и да привлечеш бизнес партньори. Бизнес планът е динамичен и може да бъде променян по-нататък, така че да можеш да адаптираш своя киоск към нуждите на клиентите и да получиш идеи за бъдещето. И накрая, той ти дава определена идея и прогноза за бъдещето на твоя бизнес. 

Накратко, най-важните елементи на бизнес плана са:  

  • Идеята: Започни, като пренесеш идеята си на хартия. Определи всички свои цели, така че да ги имаш пред себе си и да ги виждаш всеки път, когато четеш бизнес плана. 
  • Основата: Тази глава има за цел да разкаже за теб като лидер на твоя бизнес. Ако не планираш да го ръководиш, тогава трябва да представиш неговия лидер и да разкажеш за неговите виждания, идеи и квалификации.
  • Детайлите: Тук се дава допълнителна информация за твоята идея. Тя трябва да обяснява концепцията във всички нейни аспекти. Напиши какви услуги искаш да предлагаш. Човекът, който прочете тази глава, трябва да знае какво точно ти е хрумнало и как искаш да постигнеш целите си. 
  • Целевата група: В зависимост от вида и местоположението на павилиона ще имаш работа с различни целеви групи. В тази глава трябва да ги опишеш, да посочиш защо са твоите таргет групи и как планираш да ги привлечеш. Не забравяй и за техните демографски данни. 
  • Маркетинговата стратегия: Тук трябва да изложиш план за това как искаш да привлечеш клиенти към твоя киоск и да спечелиш вниманието на целевата група. Тази част е много важна, защото успехът на един бизнес се измерва с клиентите, които той привлича, така че не пренебрегвай тази точка. 
  • Финансовият план: В тази глава се изброяват всички разходи, необходими за откриването на твоя павилион, включително всички необходими уреди, одобруване и продукти. Освен това тук се определят разходите за твоите продукти и услуги. Тази точка е от изключителна важност за външното финансиране, защото тук изчисляваш колко са разходите за стартиране на бизнеса. 
  • Документацията: Тук трябва да обясниш и приложиш всички свои права, лицензи, разрешителни и юридически документи. Също така очертай правната форма, която си избрал, и защо си я избрал.

Научи как да напишеш бизнес план

 

3.2 Избор на локация

Идеалното местоположение на твоя киоск зависи от вида и концепцията, както и от целевата група и някои важни демографски фактори. То трябва да бъде:

  • лесно за достигане и видимо за човешкото око;
  • разположено в район с голям трафик в града;
  • на място, където могат да се срещнат голям брой клиенти от твоята целева група;
  • на място, където конкуренцията е възможно най-малка.

Особено важна е последната точка. Ако нямаш друг избор, освен да отвориш павилион на място с много конкуренти, увери се, че имаш уникална идея и се открояваш.

Откриване

4. Време е за работа

4.1 Пазаруване

След като си разработил всички посочени по-горе точки, най-накрая е време да довършиш започнатото. Направи подробен списък на всички уреди, стоки и продукти, от които се нуждаеш за твоя павилион, и отиди да ги закупиш. След това можеш да подготвиш киоска си за откриването.

 

4.2 Маркетинг

Началото е най-тежкият и интензивен период. Целта тук е да се привлекат клиенти и да се изгради голяма клиентска база. В бизнес плана вече трябва да си разработил маркетингова стратегия. Сега трябва и да я приложиш. За да привлечеш вниманието на хората в началото, можеш да раздадеш листовки или да окачиш банери със специални оферти за откриването. След това можеш да продаваш продуктите си на нормалната им цена и да започнеш да печелиш от твоя бизнес.
Да обобщим

5. Резюме

Opening your own kiosk

Най-общо казано, планирането е ключът към успешното управление на киоск. 

Обмисли внимателно конкуренцията и най-доброто място предварително. Местоположението играе важна роля при откриването на павилион, тъй като целевата група обикновено са минаващите покрай обекта клиенти.

6. Често задавани въпроси

Не пропускай нищо
Нюзлетър
Бъди винаги в час с игрите и офертите на МЕТРО!
Абонирай се
Топ оферти в МЕТРО
Избрани промопредложения
Не изпускай нашите изгодни оферти - избрани промоционални предложения, които обикновено участват и в телевизионна  реклама.
Виж офертите