15 стъпки към успеха, преди да отвориш свой ресторант

Първи крачки към успеха

В нашата поредица „Как да отворя ресторант“ ще намериш едни от най-важните елементи за създаване на твоя успешен бизнес. Открий какво ти е нужно за това в нашия списък от 15 стъпки!

Проучи пазара

1. АНАЛИЗ НА ПАЗАРа

АНАЛИЗ НА ПАЗАРа

Имайки предвид твоята конкретна идея за ресторант, направи задълбочен анализ на пазара. Проучи желаното от теб местоположение, като вземеш под внимание какви други бизнеси има наоколо, както и хората, които ги посещават.

Демографските данни на хората в района трябва да отговарят на целевата ти аудитория, а стилът на ресторант да съответства на облика на квартала, в който искаш да го отвориш.

Проучи и конкурентите в района, за да разбереш дали твоята концепция ще запълни празнина.

Проучи пазара
Дефинирай идеята си

2. Концепция на ресторанта

Конкретизирай идеята си и разработи визията на ресторанта ти в една цялостна концепция.

Определи стила на твоето заведение - дали ще бъде бар, кафене, павилион за улична храна, ресторант от по-висок клас, веган и здравословна кухня или каравана за бързо хранене. Избраната от теб концепция ще определи стила на обслужване, типа храна и твоите клиенти.

Въз основа на тези фактори планирай размера на твоето заведение, броя на масите и предпочитаното работно време.

 
Утвърди твоята идентичност

3. Бранд идентичност

Бранд идентичност

В допълнение към концепцията на твоя ресторант трябва да създадеш идентичност на марката, която да предава твоите ценности, философия и мисия, както и стойността, която добавяш за клиентите ти. Твоят бранд трябва да отговаря на целевата ти аудитория и да предава атмосферата на твоя ресторанта.

Въз основа на идентичността и мисията на твоя ресторант избери запомнящо се име, което е лесно за изписване и произнасяне.  След това провери дали е свободно и създай професионално и разпознаваемо лого, което да използваш многократно след това в продуктите те, в уебсайта и в рекламите ти.

 
Начертай карта на твоя бизнес

4. Бизнес план  

Бизнес план

Напиши всичките си идеи и мисли на хартия и ги подреди в бизнес план. За да е успешен, той трябва да включва резюме с името и марката, бизнес модела и цялостния изглед на компанията, анализ на пазара, оперативен план, включително персонал и POS система, както и финансов анализ.

Може да използваш шаблон за конкретната ниша, към която си се насочил, за да не изпуснеш най-важните елементи и специфики на твоя бизнес план.

 
Направи бизнес план
Организирай финансите

5. Финансиране

Финансиране

Финансирането на стартиращ бизнес може да се превърне в истинско предизвикателство за неподготвените предприемачи. Както и при много други бизнеси, трябва да знаеш какви са възможностите ти, защото откриването на заведение изисква солиден капитал.

Първо трябва да внимателно да прецениш твоите нужди и цели и каква сума ще ти бъде необходима, за да разгърнеш потенциала си и да развиеш бизнеса. Това има пряка връзка с твоя бизнес модел, бизнес партньорите ти, с това дали отваряш франчайз или твое собствено и уникално заведение.

Съществуват няколко възможности за финансиране на ресторант. Инвеститорите, търговските банки или личните спестявания са добри възможности, които да разгледаш. Може също така да обмислиш заем за малък бизнес или групово финансиране, ако това отговаря на твоя бизнес модел.

Когато планираш бюджета си, не забравяй, че има много начини да намалиш разходите и да поддържаш ниски сметки. Разгледай нашия списък със съвети за пестене на пари като ресторантьор, които ще ти помогнат да извлечеш максимума от бюджета си.

 
Избери правилната локация

6. Локация

След анализа на пазара избери място, което отговаря на стила, идентичността и целевата аудитория на твоя ресторант.

Независимо дали ще наемеш вече разработено място за ресторант, или обектът тепърва ще трябва да се ремонтира за тази дейност, увери се, че стилът и марката ти са съгласувани. Не забравяй, че можеш да ремонтираш и декорираш с по-малко средства, като вземеш оборудване и мебели втора употреба и заложиш на семпъл и изчистен вид.

7.  Лицензи и разрешителни 

Лицензи и разрешителни

Направи задълбочено проучване на лицензите и разрешенията, които са ти необходими за отваряне на ресторант. За да работиш законно в ресторанта, ще ти трябва договор за наем или нотариален акт, регистрация като обект с обществено предназначение, регистрация на работно време и документи за безопасността на храните. Последната стъпка е категоризацията на обекта от Агенцията по туризма. В зависимост от броя на звездите, които ще получи твоя ресторант зависят и много от изискванията.

Откриването на ресторант изисква много документи за попълване, а това може да отнеме доста от времето и енергията ти. Започни отрано, за да се сдобиеш с необходимите разрешителни и лицензи, и се отнасяй сериозно към този аспект на бизнеса си. По този начин ще тръгнеш по правилния път от самото начало и ще си спестиш много проблеми по-късно.

 
Намери си доставчици

8. Местни доставчици на храни

За да управляваш ресторант, трябва да се снабдяваш с продукти от доверени доставчици на храни. Провери и сравни местните доставчици, за да получиш най-качествената храна на възможно най-ниска цена. Опитай се да намериш доставчик, който осигурява всички или почти всички продукти, от които се нуждаеш. По този начин ще опростиш поръчките си, ще спестиш разходи за доставка и ще получиш отстъпки при покупка на едро. В МЕТРО ще откриеш огромен асортимент от продукти, които са съобразени с нуждите на HoReCa бизнеса.

Също така помисли кои елементи от менюто си можеш да купиш предварително приготвени и кои искаш да приготвиш от нулата.

Избери правилното оборудване

9. Гастро оборудване и POS система

Гастро оборудване и POS система

За да можеш да отвориш ресторанта си, трябва да разполагаш с подходящото оборудване. От основното кухненско оборудване до обзавеждането - всичко трябва да е готово и поставено на място.

Трябва да управляваш много добре вътрешните процеси, за да функционира заведението ти ефективно. Това изисква да разполагаш със системи за:

  • график на персонала;  
  • следене на стоковите наличности; 
  • следене на продажбите.   

Инвестирай в правилната POS система, която най-добре ще обслужва специфичните ти нужди и ще подобри работата на персонала, като предоставя необходимите хардуер и софтуер.

 

 
Вземи правилното гастро оборудване
Искаш ли да подобриш или да обогатиш работните процеси в бизнеса ти? Разгледай нашата широка гама от продукти, които ще ти помогнат да спестиш време и пари в ежедневието ти. 
Разгледай нашите предложения
Наеми служители

10. Персонал

Намирането на подходящия персонал и задържането му е една от най-важните стъпки за стартиране на ресторант и поддържането на добрата му работа.

Прецени добре нуждата ти от персонал и прецени какви позиции ще са ти необходими в екипа, за да управляваш бизнеса си ефективно. Увери се, че разполагаш с достатъчно служители, когато настъпят пиковите часове, но внимавай и да не наемеш прекалено много хора.

Проведи интервюта и потърси хора, които се идентифицират с мисията на твоя бранд и ще допринесат за желаната атмосфера и настроение. Вземи решение за заплатите на всяка позиция и създай система за управление на заплатите, здравните осигуровки и други документи, които ще трябва да обработваш за персонала си.

След като създадеш екипа си, не забравяй да обучиш добре всеки служител за определената му позиция.

Дигиталният маркетинг е от значение

11. Онлайн присъствие 

Онлайн присъствие

Изграждането на онлайн пристътвието на твоето заведение преди да го отвориш ще ти помогне да увеличиш значително продажбите ти. Увери се, че имаш следните преди откриването:    

  • Профил в Google My Business; 
  • Видимост в Google Maps; 
  • Модерен уебсайт, който работи бързо и безпроблемно;
  • Инструмент за онлайн резервации;
  • Профили в социалните мрежи.

Може да помислиш и за присъствие в туристическите платформи като Tripadvisor, Foursquare и т.н. Всичко това ще ти помогне да достигнеш до повече хора и да общуваш лесно с твоите клиенти.

 
Популяризирай твоето заведение

12. Маркетингова стратегия 

Добре е да подготвиш маркетинговата си кампания няколко месеца преди откриването на ресторанта. Създай профил на идеалния ти клиент и персонализирай рекламите си спрямо неговите характеристики. Направи кампания за информиране за отварянето на новия ти ресторант и накарай целевата ти аудитория в близост от местоположението ти да се вълнува за голямото откриване.

Маркетингът е важен преди отварянето на твоя ресторант, но и след това ще остане основен фактор за твоя успех.

13. Меню

Меню

Създай меню, което да отговаря на стила на твоя ресторант и идентичността на марката. Опитай всяко ястие, което ще предлагаш, и се консултирай с готвачите ти за начините, по които да подобрите менюто и да го направите реалистично за изпълнение. Не прекалявай с твърде голямото разнообразие. Съсредоточи се върху няколко основни ястия, които могат да бъдат лесно приспособими, за да създадеш разнообразно, но дефинирано меню, което да отговаря на вкуса на твоята целева аудитория.

Обмисли услуга за доставка на храна

14. Доставка

В зависимост от стила на твоя ресторант и целевата ти аудитория трябва да предоставиш възможност за доставка на храна за клиентите, които искат да си купят твоята храна, но нямат време да дойдат и да седнат в ресторанта ти поради натоварен работен график или друго неудобство.

Добре е ресторантът ти да има собствено решение за доставка или да работи с партньор, който ще доставя поръчаната храна вместо теб. По този начин няма да пропуснеш допълнителните поръчки, които постъпват. Помисли и за начинът, по който ще опаковаш храната за доставка. В МЕТРО можеш да откриеш голямо разнообразие от продукти за еднократна употреба, които са подходящи за тази цел.

Приготви се откриването

15. Откриване

След като си задраскал всички задачи от списъка, е време да отвориш ресторанта ти! Това е безспорно най-вълнуващата част от досегашния ти бизнес път, след цялата упорита работа и подготовка.

За да се възползваш максимално от голямото отваряне, помисли първо да организираш предпремиерно откриване. Тази практика е широко известна сред ресторантьорите. Покани приятелите и семействотото ти, както и тези на персонала или друга ограничена публика, на които можеш да предложиш специално лимитирано меню. По този начин ще направиш генерална репетиция в безопасна среда и ще ти позволи да предотвратиш евентуални затруднения. Това ще помогне и на персонала да бъде по-спокоен и да се чувства по-добре подготвен за истинското голямо откриване. Освен това ще можеш да получиш ценна обратна връзка, която да приложиш още преди да отвориш ресторанта си за широката публика.

Голямото откриване е твоят момент да привлечеш тълпа от местни клиенти, да ги впечатлиш и да ги накараш да искат да се върнат отново. Този ден трябва да бъде планиран далеч по-рано, за да премине възможно най-успешно. Правилната маркетингова стратегия, подготовката на персонала, провеждането на предпремиерно откриване, както и планирането на часа, датата и специалните оферти за този ден са важни фактори, които трябва да обмислиш предварително. Външната реклама, надписите по витрините и музиката могат да бъдат използвани в твоя полза, за да привлекат хората в деня на голямото откриване.

Превърни мечтата си в реалност

Това е нашият списък със задачи, за които да се погрижиш преди да откриеш твоя ресторант. Ако си зачеркнал всички тези точки, значи си готов да управляваш успешен бизнеса. Последвай всички наши съвети и трикове за това как да отвориш ресторант и се довери на процеса, за да бъдеш добре подготвен да сбъднеш мечтата си за собствен ресторант!

16. Често задавани въпроси

Не пропускай нищо
Нюзлетър
Бъди винаги в час с игрите и офертите на МЕТРО!
Абонирай се
Топ оферти в МЕТРО
Избрани промопредложения
Не изпускай нашите изгодни оферти - избрани промоционални предложения, които обикновено участват и в телевизионна  реклама.
Виж офертите