Как да намеря правилната локация за моя ресторант

How to find a location for your restaurant

Намирането на идеалното място за нов ресторант може да бъде трудно. Действителното местоположение, размерът, кухнята и цената са важни фактори, които трябва да се вземат предвид преди подписването на договора и предаването на ключовете. Освен това правният аспект може да бъде труден за разбиране. Ние от МЕТРО искаме да ти дадем обща представа за това как да намериш идеалната локация и да се уверим, че законово всички аспекти са спазени. Това ще проправи правилната пътека по пътя ти към ресторанта на твоите мечти.

Идеалното местоположение

1. Как да избереш правилното местоположение

Първо, трябва да избереш по-генерален регион в България, където да отвориш своя ресторант. Това най-вероятно е регионът, в който живееш в момента. След като стесниш възможното местоположение до град, започва истинският процес на проучване.

Повечето градове имат много разнообразни райони: жилищни, търговски, промишлени и селски. Много пъти те могат да бъдат разпръснати или смесени, което затруднява определянето на строги граници между различните типове. Въпреки това, в зависимост от това какъв тип ресторант искаш да отвориш, трябва да помислиш дали се връзва с околната среда на избрания район и дали би могъл да се имплементира в друг в бъдеще.

Не всеки тип ресторант се вписва във всеки тип район. По-долу разказваме какъв тип ресторантско изживяване най-добре се вписва в различните райони.

Типове райони

2. Проучване на района

Opening a restaurant in a residential area

2.1 Жилищни райони

В жилищните райони, които обикновено се намират около центъра на града, трябва да вземеш предвид типа жители, които го населяват. Дали това е район, който е построен наскоро и приютява по-млада аудитория, включително млади двойки и млади семейства? Може би е район, в който хората живеят отдавна, като възрастни хора без деца в домакинството? Или пък говорим за район, в който пребивават много студенти?

Много често жилищните райони приютяват специфична демографска група. Разбери повече за жителите, преди да решиш да отвориш ресторант. Когато по-младото поколение съставлява по-голямата част от конкретен жилищен район, ресторантите с по-модерна кухня и стил са по-подходящи от традиционните ресторанти с местна кухня. Студенти, млади двойки и млади семейства обикновено се интересуват от чуждестранна кухня, веганска или вегетарианска храна, много често имат афинитет към устойчиви и етични решения. В район с много студенти ресторант, предлагащ бюджетна храна в модерна и забавна обстановка, може да има по-голям успех от изискана кухня с по-скъпи ястия в менюто. По-възрастното поколение често предпочита ресторант с традиционна кухня, където хората да се чувстват като у дома си и могат да се насладят на познати храни. Въпреки това, тези специфични интереси с конкретни демографски групи не винаги са точно такива, каквито може да очакваш. Ако планът ти е да отвориш ресторант в жилищен район, опитай се да опознаеш жителите му. Говори с хората, разбери какво харесват и проучи какво все още липсва в конкретния район.

Opening a restaurant in a commercial area

2.2 Търговски зони

В търговска зона, която обикновено се намира в центъра на града, трябва да вземеш предвид непрекъснатото откриване на нови ресторанти и висококонкурентната среда. 

Препоръчваме да се разходиш из търговската зона или да разгледаш в Google Maps, за да разбереш:

  • Колко ресторанта вече има там;
  • Каква кухня предлагат тези ресторанти;
  • Какъв е потенциалът за откриване на още ресторанти.

Това е важно, за да се прецени каква е конкуренцията. Дори ако желаната от теб кухня вече е представена в центъра на града (което е много вероятно в по-големите градове), това не трябва да те спира. Увери се, че твоят ресторант предоставя на клиентите интересно, различно и вълнуващо изживяване по време на хранене. Може да въведеш нова концепция за хранене в центъра на града или да добавиш развлечения и дейности към твоя ресторант. Възможностите са (почти) безкрайни.

Тъй като вероятно има и много магазини и офиси в търговската зона в центъра на града, би било логично да отвориш ресторант, в който да предлагаш обедно меню. Много служители търсят ресторант с добри цени за обяд в почивката си. Следователно предлагането на обедно меню може да бъде много изгодно от финансова гледна точка. Възможностите за храна за вкъщи също могат да привлекат много хора, които нямат време за дълга обедна почивка.

Opening a restaurant in an industrial area

2.3 Индустриални зони

В индустриалните зони можеш да намериш най-вече фабрики, автокъщи и, ако в района има и фирми, големи офиси. В такъв район може да има повече смисъл да се съсредоточиш основно върху опциите за обяд, тъй като вечер повечето работници няма да бъдат там.

Една по-традиционна или семпла кухня също би привлякла повече хора, отколкото едно изискано предложение с фюжън кухня. Повечето служители, които работят в индустриалната зона, предпочитат бърз обяд в почивката си, вместо да седят в изискан ресторант.

Opening a restaurant in a rural area

2.4 Селски райони

Селските райони са извън града и често се намират в близост до природата. Обикновено в тях има селски стопанства, както и възможности за отдих. Възможни клиенти за заведение в такъв регион биха били хора, които са на почивка, независимо дали се наслаждават на ден сред природата или са на по-дълга ваканция. Поради това ресторант, предлагащ кухня, на която повечето хора се наслаждават през различните часове на деня – обяд, следобедно кафе, вечеря – би бил чудесен вариант. Повечето клиенти биха предпочели възможности за сядане във вътрешен двор или в градина, заради тихата природа, заобикаляща ресторанта.

Преди да решиш да отвориш ресторант в селски район, проучи местността и разбери какво търсят хората, които я посещават. В този тип район не можеш да сбъркаш с подходящ за семейства ресторант, който предлага семпла, но вкусна кухня, на която всеки се наслаждава. Специализиран ресторант с нестандартна кухня може да не изглежда адекватно в селски район. Все пак имай предвид и другите заведения наоколо, за да не отвориш ресторанта си твърде близо до друг, който предлага същата кухня.

Планиране на пространството

3. Намиране на правилната локация

След като вземеш решение за района за твоя нов ресторант, е време да намериш реалното пространство, което да наемеш. Може потърсиш в интернет ресторанти, които се дават под наем. Важни фактори, които трябва да имаш в предвид, са местоположението, размерът, цената, възможността за преустройство, кухнята, външното пространство, възможностите за паркиране и вида на пространството отвън.

3.1 Първи съображения

Преди да предприемеш обиколки с агенти или собственици на имоти, направи задълбочен план на желания от теб ресторант.

  • Колко голямо пространство ти трябва?
  • Искаш ли кът за сядане на открито?
  • Какъв е бюджетът ти?
  • Колко голяма трябва да е кухнята?
  • Имаш ли нужда от места за паркиране специално за твоя ресторант или има обществен паркинг наблизо?

След като си отговориш на всички тези въпроси, резервирай огледи на пространства и вземи със себе си доверен човек или бизнес партньор, за да получиш второ мнение.

3.2 Въпроси, които да зададеш по време на проучването

Ела подготвен: приготви си въпроси, които да зададеш на агента или собственика на имота. Може ли да преустроиш пространството? Има ли възможност за поставяне на табели на фасадата на сградата? Трябва ли да спазваш разпоредбите за шум, в случай че в сградата живеят хора?

Имай предвид, че ресторантските пространства са много търсени. Може да се наложи да наддаваш за пространство, което понякога налага корекция в бюджета.

3.3 Мисли с една стъпка напред: разширяване и целогодишен успех

Обмисли възможността за разширяване на пространството, ако бизнесът върви добре. Ако се стремиш към растеж, увери се, че помещението под наем има възможност да бъде разширено или да се наеме още едно място в сградата. В противен случай може да съжаляваш, че не си обмислил тази възможност. Ако твоят ресторант се справя добре и няма съответния капацитет, може да се наложи да започнеш отново да търсиш място в (близко) бъдеще.

Ако планираш по-„сезонна“ концепция за ресторант, като например бирария с градина, увери се, че вътрешното пространство има възможност да функционира целогодишно, без да му влияят метеорологичните ситуации. Важно е да разполагаш със свобода, без да имаш периоди без печалба. Това би било пагубно, тъй като трябва да плащаш наема си всеки месец.

3.4 Проверка за разрешителни и наредби

От правна гледна точка трябва да знаеш дали желаното от теб помещение под наем е било използвано като ресторант в миналото. Ако по-скоро е било офис или жилищно помещение, вероятно ще се наложи да кандидатстваш за разрешение за строеж при съответния строителен орган. Това е необходимо, тъй като ще промениш предназначението на пространството. Ако обаче наетата площ е била използвана като ресторант или за друг вид търговия с храни, не е нужно да се притесняваш за разрешение за строеж. Увери се, че разполагаш с документа, ако е необходим, преди да наемеш обекта. Не искаш да бъдеш обвързан с договор, след като установиш, че не може да използваш помещението като ресторант.

Друг правен аспект, който трябва да се вземе предвид преди подписването на какъвто и да е договор, е съответствието на пространството и особено на кухнята с разпоредбите на здравните институции. След като си намерил идеалното място за ресторанта на твоите мечти, е време да го направиш официално.

Договор за наем

4. Договор за наем

Signing commercial lease contract

4.1 Основни елементи на договора за наем

Договорът за наем съчетава аспектите на наемане на пространство и използването му за търговски цели като ресторант. Ако не си сигурен в съдържанието на договора и имаш проблеми с разбирането му, съветваме те да потърсиш съвет от юрист.

Договорът за наем се сключва между теб и наемодателя. Основните елементи обикновено са:

  • Определение на двете страни;
  • Точно описание на пространството с неговия размер и местоположение;
  • Целта на ползването на помещението;
  • Цената;
  • Периодът, за който се наема помещението;
  • Условия за предизвестие и прекратяване на договорните отношения;
  • Разходи за комунални услуги;
  • Първоначална вноска.

4.2 Важни клаузи в договора за наем

Договорът винаги трябва да бъде в писмена форма. Всички устни споразумения са правно неефективни.

По-специално обсъди възможността за защита на конкуренцията с твоя наемодател. Това би означавало, че наемодателят не може да отдава помещенията си за други ресторанти. Това ти позволява да защитиш позицията си и да предотвратиш възникването на конкуренция в една и съща сграда. Освен това говори с наемодателя си за периода за наемане. Попитай дали времето за наемане е неограничено и ако не е, какви са възможностите за удължаване на договора след изтичането му и дали условията ще се променят. За съжаление живеем в несигурни времена и никой не може да предскаже бъдещето. Не забравяй да обсъдиш възможността за преждевременно прекратяване на договора и вариант за по-кратък срок на предизвестие.

След като си обсъдил детайлите на договора със собственика на имота и си прегледал съдържанието с юридически специалист и си подписал договора, най-накрая можеш да започнеш да визуализираш твоето мечтано пространство и да започнеш да развиваш новия ти ресторант. Като цяло, най-важният извод е да си наясно с околната среда на твоя бъдещ ресторант: елиминирай възможността за конкуренция и се увери, че твоята концепция отговаря на интересите на района.

Да обобщим

5. Обобщение

Отдели си достатъчно време за анализ на местоположението, за да си наистина сигурен, че си намерил правилното място за отваряне на твоя ресторант. Важно е локацията да отговаря на концепцията ти. Освен това трябва да си наясно дали има търсене на тази услуга на съответното място и дали покупателната способност на потенциалните клиенти там може да бъде добре оценена. Местоположението често определя успеха на един ресторант.

6. ЧЕСТО ЗАДАВАНИ ВЪПРОСИ

Не пропускай нищо
Нюзлетър
Бъди винаги в час с игрите и офертите в МЕТРО
Абонирай се
Топ оферти в МЕТРО
Избрани промопредложения
Не изпускай нашите изгодни оферти - избрани промоционални предложения, които обикновено участват и в телевизионна реклама.
Виж офертите