Как да отворя кафене

Как да отворя кафене

Кафето е една от най-популярните напитки в света, ако не и най-популярната. Независимо дали го пием, за да се събудим, да се отървем от главоболие, да станем по-енергични или просто защото ни харесва вкуса му, то е любима напитка по много причини. Нищо чудно, че кафенетата са изключително успешен бизнес. Въпреки това, както всеки друг бизнес, и този изисква много време, усилия и планиране. Ние от МЕТРО искаме да ти предоставим най-важните подробности и стъпки, които да последваш, ако искаш да започнеш нещо голямо.

Какво предстои

1. Проучи района и клиените ти

Проучи района и клиените ти

Откриването на кафене е като всеки друг бизнес. Това е голяма инвестиция на време и пари. Затова трябва да си наясно с усилията и енергията, които трябва да вложиш, за да изградиш успешен бизнес. Добра идея е да се свържеш с други собственици на кафенета и да се поучиш от техния опит.

Дори и да не получиш достатъчно информация от тях, можеш да научиш много, като ги наблюдаваш. Излез навън и посети възможно най-много кафенета. Пий кафе, оценявай го, оглеждай мястото и се вдъхновявай от стила, начина на управление на бизнеса и приготвянето на напитките. Направи списък с оценки за лична употреба. Помисли кои елементи искаш да вземеш за твоя бизнес и какво ще те направи уникален спрямо другите.

Като собственик на кафене ще работиш с много хора. Затова трябва да проучиш не само самото кафене, но и клиентите. Кои ще бъдат те и какви са техните нужди и очаквания? Какво им харесва най-много в други кафенета и какво не им е допаднало? Проучването на клиентите ще ти помогне в процеса на планиране и за създаването на меню, цени и комфортна среда.

Запознай се със средата 

Когато правиш проучване, трябва да провериш къде и колко кафенета има в определени райони. Това ще ти покаже къде има необходимост от кафене или дали има добро такова. Ще има квартали, в които има много добри кафенета, и други, в които има много, но не достатъчно добри. Но все още има много места, на които липсват кафенета като цяло. Стреми се към тези райони. Това е първата стъпка в избора на подходящо място.

Също така разгледай търговските регистри в твоя град. Това може да ти бъде полезно, тъй като ще получиш информация за това кои кафенета са били затворени през последните години и защо. Направи списък с техните грешки, за да можеш да ги избегнеш. Друг важен момент при проучването на районите е дали подобен бизнес изобщо може да допринесе за местния живот. Това ще ти спести както време, така и пари.

Проучи конкурентите

Тази стъпка върви ръка за ръка с предишната. Докато проучваш кафенетата в определен район, трябва да обърнеш внимание и на конкурентите си. В крайна сметка ще трябва да си зададеш въпроса ще можеш ли да се конкурираш с тях. Ако решиш да установиш бизнеса си в район с много кафенета, трябва да си по-уникален от всякога. А дори и да решиш да отвориш в квартал, в който няма много кафенета, имай предвид, че хората може да предпочетат да отидат до по-далечно заведение, за да пият хубаво кафе, вместо да отидат в близкото, но лошо кафене. Така че и в двата случая ще се конкурираш с по-големи марки.

Ключът е да се почерпиш опит както от добрите им практики, така и от лошите. Целта е да се възползваш от техния опит и да го подобриш. Нашият съвет не е да копираш другите бизнеси, а да се вдъхновиш от тях и да подобриш това, което са направили погрешно. Само тогава можеш да си конкурентен и да направиш малкия бизнес голям.

Избери тема и локация

2. визия

Избор на концепция

Избор на концепция

Има един много важен момент, който много хора забравят, когато откриват подобен бизнес. Целта не е да се угоди на всички. Това е много нереалистично и просто невъзможно. По-скоро е важно да разбереш кои са твоите клиенти и за коя целева група е предназначен твоят бизнес. За тази цел трябва да си зададеш следните въпроси:

  • Коя е твоята таргет група?
  • Какви са демографските характеристики на идеалните клиенти?
  • Готови ли са клиентите в определен район да платят за твоето кафе? Възприемат ли цените ти като достатъчно разумни?
  • Ще предлагаш ли храна? Ако да, сам ли ще я приготвяш или ще работиш съвместно с пекарна?
  • Искаш ли да предлагаш места за сядане в заведението?
  • Какво кафе ще предлагаш - специално или обикновено?
  • От какво оборудване ще имаш нужда?
 
Прецизиране на идеята

Прецизиране на идеята

Преди да пристъпиш към етапа на изпълнение, обмисли първоначалната ти идея за кафене. Запиши на хартия всички твои виждания и цели. Помисли каква атмосфера искаш да създадеш на мястото, което си избрал.

След като разгледаш някои кафенета и почерпиш вдъхновение, картината на собствения ти бизнес ще стане все по-пълна, точно като пъзел. Сега е време да се заемеш с детайлите. Запитай се какъв стил искаш да има твоето кафене, как искаш да сервираш продуктите и помисли за системата за плащане. Започни да мислиш и за това как искаш да оформиш и декорираш помещението.

Не забравяй и малките детайли, като чашите за кафе, менютата, тапетите, мястото за плащане, витрината с десертите и др. Ясно дефинираната визия ще ти помогне при следващите стъпки при планирането и изпълнението. Тя ще допринесе при избора на име и лого за твоята марка, при вземането на решението за декора, при планирането на храната, при изготвянето на менюто, при избора на кафе и дори при определянето на начина, по който общуваш с клиентите.

Подходящото място

Подходящото място

Вече подчертахме, че трябва да проучиш районите, в които смяташ да отвориш кафене, а сега кръгът трябва да се стесни. Преди да вземеш окончателно решение за местоположението, прекарай още известно време в тези райони с широко отворени очи. 
Наблюдавай по-специално колко хора се движат пеша и каква е ситуацията с паркирането. Освен това трябва още веднъж да помислиш за следните въпроси: Дали мястото е достатъчно видимо и лесно за достигане? Какви са демографските данни в този район? Какво харесват и какво не харесват хората в него? С кого точно се конкурирам?

Имай предвид, че ще прекарваш много време в кафенето ти. Затова трябва да познаваш обстановката и района, както и хората, които живеят там. Проучи и нивото на престъпност, нормативните уредби и разстоянието от доставчиците. Всеки детайл има огромно влияние върху успеха на бизнеса. В допълнение обърни внимание и на самото място. Увери се, че е достатъчно голямо, водоснабдено и с изградена канализация. Провери дали помещението разполага с достатъчно място пред фасадата, за да има капацитет за маси. Всички тези неща оказват влияние и върху началните ти разходи, затова трябва да бъдат добре обмислени.

Бизнес план, правни въпроси и финансиране

3. необходими документи

Пълен бизнес план

Много хора се изкушават да пропуснат тази стъпка, тъй като тя изисква твърде много работа и мислене. Но в действителност това е просто твоята идея, запечатана на хартия. Освен това съставянето на един почти съвършен бизнес план е решаващ фактор за успеха на твоя бизнес. Бизнес планът ще те преведе от структурирането на всяка стъпка до изпълнението. Накратко, планът трябва да включва:

  • Обобщение
  • Анализ на местния пазар
  • Визия за твоя екип
  • Маркетингова стратегия
  • Списък за пазаруване и финансов план
  • Финансови прогнози
  • Стратегия за местоположение и наем

Правна документация 

Тази стъпка е още по-неглижирана и от създаването на бизнес плана, тъй като в нея няма място за творчество. Тя е просто попълване на скучни документи и получаване на необходимите разрешителни и лицензи. Тъй като те се различават в зависимост от града и страната, провери в местната администрация и направи списък на всички необходими документи. Изчакването на одобрението им може да отнеме известно време. Затова започни да ги попълваш възможно най-скоро и го направи правилно и точно. Ценното ти време ще ти трябва за друго.

Заем за стартиране на бизнеса 

Откриването на кафене е скъпо, както всеки друг вид бизнес. Затова трябва да се увериш, че разполагаш с достатъчно начален капитал. Може да опиташ с добре познатите търговски заеми, бизнес кредитни линии или заеми за малък бизнес. Може дори да впечатлиш спонсори или инвеститори, които да финансират идеята ти.

Качествено оборудване за качествена услуга
Зарадвай гостите ти с прясна бира и наистина добро кафе. Избери качествени уреди за твоето кафене.
Разгледай офертите
Задължителни уреди

4. оборудване

Списък с оборудването

Списък с оборудването

Когато става въпрос за пазаруване, може да се окажеш изгубен сред всички необходими джаджи и откъде да ги намериш. Тук можеш да си помогнеш, като разпиташ в други кафенета и разгледаш тяхното оборудване. Ето някои от нещата, които може да са ти необходими:
Виж нашите предложения
Доставчик на кафе

Доставчик на кафе 

Кафенетата са специализирани в сервирането на прясно приготвено и висококачествено кафе, а това е най-важното в твоя бизнес. Затова намирането на качествен и надежден доставчик е от съществено значение за успеха на кафенето. И тук трябва да си зададеш въпроси за това какво търсиш в доставчика и продуктите.

  • Искаш ли устойчиви продукти? 
  • Към какви вкусове се стремиш? Искаш ли кафето да е по-кисело и горчиво или да е по-кремообразно и наситено? Или пък искаш да предложиш и двете възможности? 
  • Какво ще кажеш за други топли напитки, например чай? Какви видове чай искаш и как си представяш да ги сервираш? Предпочиташ чаят да е опакован в пакетчета или искаш да създадеш своя билкова смес?

Не трябва да се ограничаваш само до доброто кафе на зърна. Има още много консумативи, от които ще се нуждаеш. Мляко. Евентуално съставки за хляб и сладкиши. Чаши и салфетки. Бъркалки за кафе. Чайници и торбички за чай. Сиропи. Има още много неща, които могат да се добавят към този списък. Не забравяй да запишеш всичко и да започнеш да търсиш доставчици по всяка точка. Увери се, че работиш с надеждни хора. Можеш да разчиташ на МЕТРО за винаги качествени продукти с постоянна наличност.

Декорация, персонал, маркетинг

5. Откриване на твоето кафене

Вече разполагаш с всички необходими разрешителни и лицензи и знаеш, че можеш да разчиташ на МЕТРО като доверен доставчик. Мястото ти е ремонтирано точно, както си си го представял. Време е за последният етап преди откриването.

Откриване на твоето кафене

Финални щрихи

Вече казахме, че стилът и хармонията в твоето кафене са от решаващо значение за привличането на клиенти и за успеха му. Сега прецизирай още малко интериора. Това означава, че трябва да поставиш декоративни елементи като подходящи картини, украса на масите, както и да поставиш името и логото на кафенето на фасадата. Отново се увери, че стилът и цветовете са хармонични и се съчетават добре помежду си.

Наемане на подходящите хора

Тази стъпка е по-трудна, отколкото изглежда. Много хора искат да наемат опитни служители, а всъщност всеки може да бъде обучен. Но това, което не може да се придобие лесно, е доброто отношение и маниери. Така че, когато събираш екипа си, търси мотивирани хора с голяма положителна енергия. Обучи ги и ги подготви за това, което предстои, и създай надежден и сигурен екип, който е готов да се учи.

Маркетинг на твоето кафене

Сега, след като си отворил кафенето ти, е време да привлечеш вниманието към него. Най-успешната маркетингова стратегия е тази в социалните медии. Направи страница в Instagram, Facebook или Twitter. Също така създай уебсайт и направи регистрация в Google Maps и в сайтове за ревюта като TripAdvisor.

Най-трудната стъпка е да се сдобиеш с първите клиенти, но веднага щом ги привлечеш и впечатлиш, мълвата бързо ще се разпространи. За начален старт може да разпространяваш листовки или да раздаваш мостри по улиците. Всяко начало е трудно и изисква упорита работа, но тя ще се отплати. Ние от МЕТРО вярваме в теб!

Да обобщим

6. Резюме

В обобщение, отговорите на следните въпроси могат да ти помогнат да отвориш кафене безпроблемно:

  • Към кои клиенти искаш да се обърнеш?
  • Какъв е потенциалът на пазара?
  • Кои са твоите конкуренти?
  • Как искаш да популяризираш кафенето ти? 

7. Често задавани въпроси

Не пропускай нищо
Нюзлетър
Бъди винаги в час с игрите и офертите на МЕТРО!
Абонирай се
Топ оферти в МЕТРО
Избрани промопредложения
Не изпускай нашите изгодни оферти - избрани промоционални предложения, които обикновено участват и в телевизионна  реклама.
Виж офертите