Първи стъпки за откриване на ресторант

Първи стъпки за откриване на ресторант

Нали знаеш, че добрата подготовка е половината от работата? Без значение какви са целите ти, ако си съставиш добър и точен план, осъществяването им ще е много по-лесно. Това важи с пълна сила и при откриването на ресторант. Добре съставеният план на проекта е от съществено значение. Разгледай нашето ръководство за успешен старт в света на ресторантьорския бизнес.

Ето какво ще разгледаме в следващите редове

Дефинирай идеята си

1. Концепция

Основна концепция за храна

Основна концепция за храна

Преди да започнеш бизнес плана си, трябва да имаш конкретна представа за твоя ресторант. Започни с избора на концепция за храната. Ето няколко идеи:

  • Пицария: Пицарията може да бъде ресторант, в който се приготвя само пица, най-вече за вкъщи, но може да се отнася и за по-голямо заведение в италиански стил, в което се сервира не само пица, но и основни ястия като спагети и лазаня, гарнитури като салати и класически италиански десерти като тирамису.
  • Павилион за сандвичи: Сандвичите са изключително популярна храна и основната причина за това е, че хлябът се комбинира с голям набор от продукти. Друга причина е, че са компактни и лесни за консумация.
  • Ресторант с национална кухня: Всяка страна и всеки град си имат своя традиционна и типична кухня. Туристите идват от цял свят, за да опитат местната храна. Така че отварянето на ресторант, специализиран в традиционни местни храни в туристически район, може да бъде чудесна бизнес идея.
  • Рибен ресторантТази концепция за ресторант също е чудесно бизнес начинание, тъй като няма много подобни ресторанти и следователно конкуренцията е по-малка. Освен това изборът на морски дарове в много ресторанти често е оскъден. Но за да успееш с тази концепция, трябва да имаш отличен готвач, който знае как да борави с този вид продукти. Освен това качеството на храната е от решаващо значение. В МЕТРО ще откриеш океан от възможности на нашите рибни щандове, които зареждаме поне 2 пъти седмично. В зависимост от сезона и улова те очаква изобилие от прясна, жива или замразена риба и морски дарове – от България и от целия свят, диво уловена или от рибни стопанства.
  • Стекхаус: Подобно на рибния ресторант, не всеки може да прави добри пържоли. Освен това качеството на месото е от изключителна важност, затова отново можеш да се довериш на МЕТРО като добър доставчик на качествени месни продукти. Така че и за тази концепция ще ти е необходим умел готвач и добре подбрано меню, тъй този тип заведение е от среден и по-висок клас.
  • Кафене: Кафето е една от най-популярните напитки в света. Затова никога не можеш да сбъркаш, ако отвориш кафене. Въпреки това трябва да знаеш, че те очаква сериозна конкуренция, затова предложи нещо супер специално. Трябва да се отличиш с уникална идея или да приготвяш най-доброто кафе в града.
  • Пекарна: Всеки обича прясно изпечени печива, особено за закуска. Пекарната често върви ръка за ръка с кафенето. Освен това този бранш е изключително конкурентен, така че трябва да си уникален.

Това са само няколко примера за концепции. Други варианти са семеен, непретенциозен или етнически ресторант с кухня от цял свят.

Какъвто и стил да избереш, едно нещо винаги е важно: гастрономията е много конкурентен бизнес, затова трябва да се отличаваш. Повечето нови ресторанти издържат само една година, след което фалират. Но ние не искаме това да се случи с теб. Затова запомни следното: за да запазиш присъствието си на пазара, стреми се към уникалност. Бъди оригинален и създай нещо ново, което светът не е виждал досега. Само тогава твоят ресторант ще привлече голямо внимание, а с правилния маркетинг ще си на верния път към върха.

Концепция за интериорен дизайн

Концепция за интериорен дизайн

На този етап, след като си избрал типа храна, която искаш да предлагаш, вече може да насочиш вниманието си към интериора на твоя ресторант. Дизайнът трябва да съответства на стила на храната и да бъде отличителен и естетически издържан.

Изгради атмосфера, която е удобна и кара хората да искат да прекарат повече време в заведението. Това включва удобни кресла и столове, маси и осветление. Погрижи се за чисти съдове, чаши, прибори, тоалетни, както и за хармонична декорация.

Други концепции и стандарти

Други концепции и стандарти

Освен концепцията за храната има още няколко неща, които трябва да обмислиш. Темата за климатичните промени е много актуална и засяга целия свят. Така че устойчивостта и екосъобразните решения са все по-търсени в ресторантите.

Помисли откъде искаш да купуваш хранителните продукти, както и за интериорния дизайн и посудата. Намали до минимум пластмасата в ресторанта ти. Винаги бъди честен по отношение на продуктите, които използваш - откъде идват и колко устойчиви са те.

Друго важно нещо, което трябва да имаш предвид, са различните предпочитания. Винаги предлагай достатъчно варианти в менюто, подходящи за вегетарианци, вегани и хора с алергии и непоносимости. Това също ще бъде фактор за успех.

Създай бизнес план

2. бизнес план

Добрият бизнес план е идеалната рецепта за успешен старт на кулинарен бизнес.

Брейнсторминг

Брейнсторминг

Още преди да определиш основните ти цели, задай си няколко въпроса, за да обмислиш по-задълбочено концепцията:

  • Какъв тип ще е моето заведение? Към коя целева група искам да се насоча? С кого ще се конкурирам?
  • Къде ще се намира?
  • Каква е добавената стойност, която ще предложа?
  • Как искам да рекламирам бизнеса си? Какви ресурси ще са ми необходими?
  • Как ресторантът ще изкарва пари, за да се развива? Кога заведението ми ще реализира достатъчно печалба?
  • На какви компромиси съм готов и на какви не?
  • Как си представям моя персонал и ръководен екип?
  • Коя е най-голямата ми цел?
Финални щрихи на бизнес плана

Финални щрихи на бизнес плана

След като проведеш задълбочен брейнсторминг и си извадиш бележки по горните въпроси, можеш да започнеш твоя бизнес план. Той трябва да включва следните точки:
  1. Концепция: Това трябва да бъде първата част от плана, като включва идеята ти и определя конкретна и реалистична цел. Също така трябва да отговаря на въпросите по-горе и да даде цялостна визия на твоя бизнес.
  2. Общ изглед на компанията: Тази точка трябва да съдържа основна информация за структурата на собствеността, местоположението и стила на ресторанта. Освен това тук трябва да включиш и целите за клиентското изживяване.
  3. Меню: Тук се съсредоточи малко повече върху концепцията на кухнята и ястията, които искаш да сервираш. Помисли за всеки детайл като предястия, основни ястия, десерти, гарнитури и напитки. Винаги имай възможно най-много алтернативи и за вегетарианци, вегани и хора с алергии и непоносимости.
  4. Управление на бизнеса: Тук се помества основната информация за структурата на собствеността, както и за служителите. Трябва да е много ясно какви позиции ще са необходими и кой какво ще прави. Например, може да имаш нужда от изпълнителен директор, касиер, сервитьор, евентуално данъчен консултант, очевидно готвач, електротехник за инсталиране на всички машини и много други.
  5. Анализ на пазара: Тази стъпка е от решаващо значение за избора на идеалното място. Когато избираш местоположението, вземи предвид някои фактори. Мястото не само трябва да е голямо и удобно, но и да е лесно достъпно за хората. Харесай си няколко локации. Проучи демографските характеристики на района и околностите. Това ще ти помогне да направиш правилния избор.
  6. Маркетинг: За да бъде един ресторант успешен и да му се обърне внимание, хората трябва да знаят за него. Така че в тази точка определи твоята таргет аудитория, за да разбереш как да достигнеш до нея. Класически инструменти за реклама са листовките, но трябва да създадеш бизнес профил на заведението ти в социалните медии, тъй като това е най-бързият, най-лесният, най-евтиният и най-ефективният начин да привлечеш вниманието. Може да се свържеш и с инфлуенсъри или популярни личности, чрез които бързо и лесно ще достигнеш до по-голям кръг от хора.
  7. Финанси: Това е най-трудната, но и най-важната част. В резултат на тази точка трябва да имаш пълна ценова листа. Направи разбивка на всички разходи, необходими за отварянето на ресторанта, като започнеш от наема и стигнеш до маркетинговите стратегии. Не забравяй за разходите за отпечатване на менюто, персонала, за всички юридически документи и много други. Опитай се да прецизираш този списък колкото е възможно повече и да включиш всяка малка подробност. Това ще ти помогне да направиш оценка на разходите и да ги сравниш с очакваните приходи. Ако този списък е достатъчно добър, може да предизвикаш интереса на някои инвеститори, за да се освободиш от финансовия натиск.
  8. Основни етапи: Тук трябва отново да запишеш всичките си цели и да си отбележиш основните етапи, крайните срокове и времевите граници, в които искаш да ги постигнеш. Подходи реалистично по отношение на датите. По този списък ще правиш и крачките към успеха на заведението ти.
Локация, локация, локация

3. Намиране на подходящо място

Правилния избор

Има много фактори, които влияят върху избора на подходящо място за твоя ресторант. Размерът на мястото е само един от тях, но демографските данни играят още по-голяма роля. Други фактори, които трябва да вземеш предвид, са:

  • Достъпност: Колко лесно ще бъде за клиента да стигне до ресторанта? Колко близо е местоположението до потенциални конкуренти?
  • Наем: След като направиш оценка на съотношението между продажби и печалба, ще знаеш колко можеш да похарчиш за наем.
  • История на местоположението: Направи бързо проучване на локацията. Кои са били предишните наематели? Защо са напуснали?
  • Условия на договора за лизинг: Информирай се за тях предварително.
  • Бъдещо развитие: Не се съсредоточавай само върху местоположението, а се оглеждай и около него. Има ли планирани проекти за къщи или други сгради около мястото? Как биха могли да ти повлияят?

План на пространството

След като внимателно проучиш точките по-горе и избереш оптималната локация, е време за забавната част. Разположението и дизайнът играят огромна роля за успеха на един ресторант. Затова разгледай по-задълбочено разположението и се опитай да визуализираш идеалния дизайн за него, който да отговаря и на стила на кухнята. Помисли и за детайлите, като например декорацията на масите. Освен това имай предвид, че 45-65% от пространството е предназначено за клиентите, 35% - за кухнята, а останалото е за складови помещения и офис. Вземи това предвид и структурирай помещението.
Всичко, което трябва да знаеш за откриването на ресторант
Разгледай нашата поредица "Как да отворя ресторант" и научи как да сбъднеш мечтата си.
Как да отворя ресторант
Легални изисквания

4. Попълване на правните документи

Попълване на правните документи

Основни изисквания

За да отвориш ресторант, трябва да изпълниш някои предварителни условия. Те са различни за всяка държава. Най-общо, трябва да си:

  • Най-малко на 18 години
  • Гражданин, който притежава всички законни документи
  • Без съдебни присъди

Сега идва най-трудната, изтощителна и времеемка част от започването на бизнес в гастрономическата индустрия: документите.

Има някои лицензи и разрешителни, които са от решаващо значение за откриването на ресторант. Ако не ги вземеш по правилния начин, ще загубиш много време, а мечтата ти на ресторантьор ще се отдалечи от теб. Така че влагането на време и усилия в това ще се изплати, защото всичко, което идва след това, е по-лесно за управление. Направи проучване за това какви бизнес лицензи и разрешителни са необходими за твоя регион и започни работа по тях възможно най-скоро.

Курсове и обучения

Курсове и обучения

В някои страни от ресторантьорите се изисква да притежават специфично ноу-хау и да са преминали редица курсове и семинари на теми като:
  • Основи на правото
  • Управление на кетъринг бизнес
  • Управление на служителите
  • Дигитализация в гастрономията
  • Маркетинг и PR

Дори и да не са задължителни за твоя регион, те могат да ти бъдат много полезни и да ти спестят много време и пари.

Да обобщим

5. Резюме

В обобщение, при откриването на ресторант трябва да вземеш предвид следните аспекти:
  • бизнес идея и основна концепция
  • анализ на местоположението
  • бизнес план и финансиране
  • разрешителни и лицензи
  • маркетинг и оборудване
  • застраховка и счетоводство

6. Често задавани въпроси

НЕ ПРОПУСКАЙ НИЩО
НЮЗЛЕТЪр
Бъди винаги в час с игрите и офертите на МЕТРО!
Абонирай се
ТОП ОФЕРТИ В МЕТРО
ИЗБРАНИ ПРОМОПРЕДЛОЖЕНИЯ
Не изпускай нашите изгодни оферти - избрани промоционални предложения, които обикновено участват и в телевизионна реклама.
Виж офертите