Ние сме многоканален търговец на едро

МЕТРО България е класирана на първо място в категория „Дистрибутори“ в годишната класация на списание Прогресив ТОП 300 FMCG компании в България 2023г. Нашият изпълнителен директор даде специално интервю за изданието, в което разкрива най-важните елементи от нашата същност като истински търговец на едро. Цялото интервю сме публикували и при нас, а повече информация за изданието ще откриете тук:

Жан Котан, Изпълнителен директор на МЕТРО България – за търговията на едро и ангажимента ни към професионалните клиенти

Как бихте описали вашата компания и бизнес накратко?

МЕТРО е най-големият търговец на едро в България, който работи в услуга на професионални клиенти в секторите ХоРеКа и традиционна търговия. За нуждите на B2B клиентите, МЕТРО развива дейността си в многоканален модел на търговия, който съчетава магазини за търговия на едро и услуга за доставки към B2B клиенти (FSD – Food Service Delivery).

Кое смятате, че е конкурентното предимство на вашата компания?

Ние сме единствената компания в търговията на едро, която е национално представена (11 магазина в 9 различни града и 1 FSD платформа в София) и която оперира в толкова голям набор от продуктови категории – свежи и ултра свежи, сухи храни, near food и нехранителни стоки (~20 хиляди артикула). Имаме над 50 хиляди регулярни B2B клиента, като правим всичко възможно те да са доволни. Разполагаме с 200 търговски представители, които обслужват най-ключовите ни клиенти.
IFS международен стандарт за качество – нашите магазини са единствените сертифицирани по стандарта в България. Той касае свежестта на продуктите ни, проследимостта на доставките им, непрекъснатата студена верига и най-високото ниво на качествен контрол.
Друго предимство, произтичащо от нашия многоканален модел търговия на едро, е нашият фокус върху ценова стабилност, който е съвсем различен от промоционалния подход на ритейла (високи-ниски цени). Защото нашите B2B клиенти се нуждаят от постоянно изгодни цени и винаги наличен асортимент, за да обслужват нуждите на своите клиенти. Този модел на ценообразуване и фокусът върху наличността на асортимента гарантират конкурентоспособността на нашите клиенти от ХоРеКа и сектора на традиционна търговия.

Какви са най-големите предизвикателства, с които се сблъскахте през 2023 г. и на какво се дължат добрите финансови резултати?

Предизвикателствата, с които се сблъскахме, не са по-различни от тези, с които трябва да се справят всички компании от сектора на бързооборотните стоки: инфлация, растящи разходи, трудности с намирането на кадри и т.н.
Ключът към добрите ни резултати е това, че имаме ясна стратегия (sCore), която следваме от повече от 2 години, и която ни помага да сме лидер на B2B пазара. Тя се основава на няколко основни стълба:

1. B2B асортимент - стабилен и отговарящ на нуждите на клиените ни.
2. Ценово лидерство:

  • Вземи повече, спести повече (Цени на ниво), фокусиран върху нашите клиенти от традиционна търговия (независими търговци), но и атрактивен за ХоРеКа и крайни клиенти – уникален ценови модел в страната, осигуряващ конкурентна цена за определено количество. Той осигурява прозрачност и помага на нашите клиенти да управляват по-добре своя бизнес (като имат възможност винаги да разчитат на стабилни цени);
  • Винаги изгодни цени - за нашите ХоРеКа клиенти - топ 200 ХоРеКа продукта на ниски цени всеки ден.

3. Търговски екип – удвояваме нашия търговски екип, обучаваме ги и ги оборудваме дигитално, за да предоставим по-добро обслужване на нашите клиенти.
4. Нова концепция за магазините – многоканални центрове за търговия на едро. В началото на април открихме нашия обновен магазин МЕТРО София 2, който отговаря още по-добре на нуждите на нашите професионални клиенти.

Каква беше 2023г. за вас?

Подпомогнати от нашата sCore стратегия, продължихме да растем и през 2023 г. достигнахме продажби от над 1.1 млрд. лв. в абсолютна стойност. В процентно съотношение пораснахме с 14% спрямо 2022 година* (нашата финансова година е между 1-ви октомври и 30-ти септември). Успяхме да увеличим и дела си в B2B пазара, като особено се гордеем с представянето ни на ХоРеКа пазара, където успяваме да увеличим пазарния си дял средно с по над 1% всяка от последните 3 години. Тази година рестартирахме нашата франчайз програма за малки и средни търговци „Моят магазин“, с която ще помогнем значително за развитието на бизнеса на клиентите ни в сектора на традиционна търговия.

Какво предлага вашата компания на пазара?

Имаме уникален многоканален бизнес модел за търговия на едро в страната, който включва 1) магазините ни като многоканални центрове за търговия на едро и 2) услуга доставки (FSD = Food Service Delivery) до професионални клиенти. В бизнеса си поставяме силен фокус върху B2B клиентите си, което включва следните елементи:

  • B2B стабилен асортимент - във връзка със sCore стратегията асортиментът ни бе изцяло преразгледан и фокусиран, така че да отговаря на нуждите на професионалните ни клиенти;
  • Постоянни наличности - един от основните ни приоритети в стратегията ни е да подсигурим наличност на тези стоки, като за момента сме постигнали 99% наличност всеки ден на регала;
  • Ценово лидерство (Цени на ниво/ Винаги изгодно) - разбира се, само наличност без цена няма ефект. Затова разработихме нашите специални програми – „Винаги изгодно“ с фокус към ХоРеКа клиенти – с една дума постоянно ниска цена на най-важните артикули за кухнята и „Цени на Ниво“ с фокус към търговци; с една дума купуваш повече и получаваш по-ниска цена;
  • B2B маркетинг (CRM дигитални решения, Търговски екип, Франчайз програма) - платформата ни за поръчки и доставки за ХоРеКа бизнеса – Мshop, както и мобилното ни приложение M Companion Тези инструменти помагат на клиентите ни да имат персонализиран избор на продукти, да създават дори собствен каталог, както и да следят поръчките и документите си и да имат актуална информация за предложенията ни в реално време. Инвестирахме в търговския си екип, за да бъдем по-често и по-близо до B2B клиентите си. Развиваме франчайз програма Моят магазин, за да вдъхнем нов живот на малките магазини да за запазим дела
    на традиционна търговия в страната.

Какво ново предложи вашата компания през миналата година и какво да очакваме през предстоящата?

Инвестициите, които правим, са свързани със стремежа ни да сме лидер на B2B пазара и са основно в две направления:

  • Магазините ни като многоканални центрове за търговия на едро - за по-добро посрещане на нуждите на професионалните клиенти – масови палетни презентации, оптимизирани процеси, верига за доставка от край до край, управление на местоположението на стоките и др.;
  • Разширение на канала Доставки до професионални клиенти (FSD – Food Service Delivery): повече място в магазините ни за операции, свързани с Доставки; по-модерни системи за управление на поръчки/доставки/стокови наличности и цялостно увеличение на капацитета ни да обслужваме бизнес клиенти през този канал;
  • Франчайз програма: увеличение на мрежата ни от независими търговци Моят Магазин и инвестиции в обновяването, търговското предложение и рекламата на техните магазини.
виж още НОВИНИ ОТ МЕТРО БЪЛГАРИЯ
Виж още актуална информация за случващото се в МЕТРО. 
Назад към всички